Doftkörtlar och bajs i maten
Hej! Har lite frågor om min långhåriga guldis Ralf som är två månader gammal :) 1. När han tvättar sig så brukar han göra det extra mycket på doftkörtlarna och när han är klar är pälsen runt dom extra blött och nästan flottigt, ända ut till topparna. Är detta normalt? 2. Han älskar att sova i sitt mjölkpaket och det är även där han har sitt matförråd och sin bajstoalett… Detta gör att det kan lukta ganska äckligt därifrån även om jag tar bort färskmaten varje dag. Så då måste jag ju slänga all mat med bajset och jag byter mjölkpaket flera gånger i veckan. Ska man slänga all annan mat (fröer och sånt) varje dag? Även fast det är jättemycket? Är det bättre då att ge honom lite mindre i matskålen varje dag? Eller kan man lära honom att bara Bajsa i sandlådan? Han kissar ju ändå inte nån annan stans än där. Hoppas frågorna inte blev allt för röriga ^^
1) Det är helt normalt att de tvättar sig mkt runt körtlarna. Det kan se ganska kul ut när de är nytvättade och jag tycker att det ser fetare ut än vad det är. 2) Du får nog inte honom att bajsa på toa. Mina har plattat lite överallt och blandar gärna allt i boet. Jag städar ut allt gammalt toapapper i boet varje kväll för att hålla rent och slippa lukt. Hoppas att det hjälpte dig lite
2) så kan man även klippa bort bottnen på mjölkpaketet. Se om han fortfarande gillar att vara där i, annars får du göra så som #1 sa :)
1# okej va bra! Hehe jaa dom ser lite extra fluffiga ut efteråt :) 2# Bra tips! Ska pröva att klippa om mjölkpaketet imorgon :D