Sätta ihop eller inte
En fundering dök upp i en annan tråd, och för att inte kapa den tråden med något som inte riktigt hade med ämnet att göra tänkte jag att det var bättre att skapa en ny tråd.
Om du av någon anledning har en ensam hamster (främst vintervit intresserar mig) som hunnit blivit "vuxen", säg 4 mån eller äldre.. Skulle ni chansa med att sätta in en kompis, och hur skulle ni i så fall göra det?
Så, jag skulle vilja ha åsikter från så många som möjligt som känner att de har erfarenhet. Och snälla, gör inte det här till en tråd där vi klagar på de som skaffar bara EN hamster. Det kan handla om att den tidigare burkompisen dött eller vad som helst, det hör inte hit just nu.
Absolut! :-) Den vännen kan ju även vara du, men då ska du se till att spendera ordentligt med tid med hamstern.
Jag har haft både hamstrar, möss och kaniner. Dock är det mycket som spelar in individuellt för hamstern själv på vad för typ av vän det borde vara. Temperamentet, kön etc… (Jag hade en kanin och en mus ihop en gång, dom älskade varandra).
Dock är det ju alltid en chansning så om det finns möjlighet, se till att hamstern får träffa en annan hamster innan du går all in och köper en som kanske riskerar att inte fylla sällskapssyftet, så du ser om han/hon känns är helt omöjlig att samspela med andra (de märks snabbt, e han/hon nyfiken eller hinner din hamster inte ens kolla in den andra innan han/hon gör utfall osv.) Hamstrar kan bli lite tjurskalliga av sig, det gäller att ge dom mycket kärlek och trygghet, för då kan det bli riktigt smarta och empatiska djur.

När min campbellshanes kompis gick bort så skaffade jag inte en ny kompis till honom, han var en bit över ett år gammal och dels vågade jag inte riktigt utsätta honom för den stressen som en ny burkamrat betyder, i hans ålder, dels känns det för osäkert att para ihop honom med en ny individ när han bara gått ihop med samma kompis i ett år, det känns som att risken är stor att det inte funkar och jag får skaffa en tredje hamster som sällskap till den andre.
Hade min gosse varit yngre, typ om han varit ett halvår eller så, då hade jag övervägt det, man vill ju att ens hamsters liv ska vara så rikt som möjligt!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.