Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 2039 ggr
Klarar_Hogberg
0

Diabetes på Campbell

Hej, i Oktober köpte jag två Campbells från Geisha's.

Den ena är större och ganska tjock och verkar frisk, men jag tror att den andra har ärftlig diabetes men jag är inte säker…

Han är väldigt liten och ganska spinkig, han har alltid darrat när man har hållit i honom men det var inte först nu jag såg att det kan vara en symptom för diabetes, trodde att han darrade först därför att han var så spinkig men han har fortfarande inte tjockat till sig..

Och igår när jag småstädade buren såg jag att på vissa ställen dom hade kissat så var det som små vit korn kvar ungefär som vit Sand och jag undrar om det kan vara överblivna sockerkristaller? (Det var inte sand)

Och den som jag misstänker har diabetes är väldigt hyper ofta vilket jag har hört att diabetiker som får överskott av socker kan bli..

Jag skulle idag testa båda på diabetes med clinistix stickor men när jag var på apoteket så sa dom att dom slutat sälja dom så mina frågor är:

Tror ni min lilla dvärgis kan ha diabetes? 

Och är det någon av er snälla där ute som har stickor över och kan vara jättesnälla att skicka några till mig? 😕❤️

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[Ingunn_1969]
0

Hej! Det måste finnas andra stickor du kan köpa på apoteket som mäter socker i urin. T.ex Keto- Diastix eller Diastix. Det finns ju massor av människor som använder detta så nåt måste de ha hemma eller kunna beställa så du kan få om några dagar.

[Ingunn_1969]
0

Du bör också kontakta uppfödaren sen när du har testat om det visar sig vara positivt. Det är viktig information att få reda på om hamstrarna utvecklar diabetes.

Har man erfarenhet och har sett diabetessjuka djur så är det ganska lätt att märka om ett djur har diabetes eller inte. Men det är svårt att via din beskrivning tro något om huruvida den har diabetes eller inte, enda sättet att få reda på det är att testa.

Lycka till och jag hoppas det visar sig att din hamster inte är sjuk!

Fiona1234
0

Hur blev det med detta? Hade han diabetes?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Klarar_Hogberg
0

Vet inte… Han har inte blivit värre. Men bolaget som tillverkar Clinistix har slutat tillverka dom… så jag kan inte testa honom. 😕

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Imasy
0

Fråga apoteket om de har en lika dan produkt fast från en annan tillverkare.

Har även märkt att sedan monopolet släpptes är det olika priser och lagervaror på de olika apoteken så det kan även vara lönt att kika in på en annan apotekskedja om du har möjlighet.

apoteken har ju även en nätbutik man kan beställa ifrån.

Klarar_Hogberg
0

Nej, asså det är inte apoteken som slutat sälja clinisix utan det är dom som tillverkar det som inte av något själ fraktar ut några. 

Så det finns ingen mellan hand och det går inte.

Imasy
1

Här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=diabetesstickor finns ett flertal alternativ på diabetesstickor.

Denna: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=235939 verkar man kunna köpa överallt utan recept dessutom. 

Har aldrig handlat via deras e-butik förut, men en del står det att man bara kan handla den i butiken eller med recept, vet inte hur det fungerar faktiskt.

Imasy
0

Det jag menade var, att det finns flera olika företag som tillverkar samma typ av medicin (stickor i detta fall) som heter olika saker, men de fungerar precis lika.

Så om t.ex. Astra Zeneca har slut på Citodon i sitt lager, kan man köpa samma tabletter från t.ex. tillverkaren Evolan, fast de har ett annat namn men innehåller samma verksamma ämne.

Klarar_Hogberg
0

Okej, tack då. Ska kolla upp alla dom andra imorgon då. 🙂

Annika Hermanrud
0

hur gick det?

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar