Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1810 ggr
Tequilaboj
2014-03-06 22:55
2

Impulsköp, deras bilddtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå!

Besökte en lite djuraffär jag aldrig tidigare varit på. Skulle kika in fiskarna och köpa div. fiskprylar, fisk, hamstermat. Gick in i Djurrummet, givetvis, alla hamstrar sov så jag gick ut. 

Började prata med ägaren. Pratade om hamstrar och att jag tidigare fött upp lite. Så han visade sina hamstrar och jag blev kär… Ägaren var jättetrevlig och kunnig, han födde upp sina djur själv då han ogillade den industrielliknande djurhandeln. Vi hade så trevlig och pratade så länge att min kille tröttnade. Bad honom åka och göra sitt ärende så jag kunde stanna :P Pratade i minst 40 min.

Bestämde mig för att köpa. En hade så vacker färg. Då erbjöd han mig att köpa honom tillsammans med hans partner och ge honom 50% av ungarna och ta tillbaka honan om jag ville senare. Kanske även få tillbaka henne om jag ville ta en kull till. Ungefär som fodervärd åt honom. Ville givetvis det.

Skulle i min vildaste fantasi köpa dv. hamstrar då jag haft dåliga erfarenheter av dem. Bitiga, aggressiva, opersonliga, för små osv. MEN hans dvärgar var underbara, sällskapliga som fan. De kröp upp i handen direkt och verkade ha så olika personligheter av det han berättade om varje individ samt vad jag såg  :P  

Hanen är Hybrid med campbells några led bak därav färgen. Honan är V.V och färgen Agouti. 

Brukar inte namnge mina små skadedjur men tycker dessa ska ha! Kom med förslag HIF! Roliga, "tramsiga", knäppa och ovanliga namn :)

Tequilaboj
2014-03-06 22:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bonushamstern <3 Damen alltså!

Vixifyx
2014-03-06 23:01
0

Jag kan väl tipsa om några egna favorit namn: Algot, Arthur, Egon, Fenix, Görgen, Gizmo, Helmer, Hjalmar, Knut, Igor, Klas, Kelvin, Konrad, Ludvig, Loke, Lilleman, Lillefot, Milton, melvin, Ruben, Ragnar,Rasmus, Sören, Truls, Torsten, Tage, Vilgot, Wilmer, Vilde, Zero, Östen och Örjan 

Eller visst skulle du ha ett killnamn? :D

vad menar du föresten med "skade" djur? :S

Tequilaboj
2014-03-06 23:05
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skadedjur = råttor och sånt. Menade såklart inte det på det viset utan kallar dem bara det som skämt. Säger det kärleksfullt :P. Min kille kallar dem det (dock inte på ett elakt sätt). Typ kallar min hund tjockis även fast hon inte är det. 

Både hon- och hannamn :)

Video på dem. Har en låt i bakgrunden så stäng av ljudet om ni inte pallar höra skiten!

jossa5
2014-03-07 09:25
4

Tycker inte att du ska ha honan och hanen tillsammans om han är en Hybrid. Då blir det ju fler hybridungar, och även om dom är jättegosiga så kan dom göra mycket skada för dom som försöker bevara arterna rena. :/

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tequilaboj
2014-03-07 09:47
0

Tycker inte folk som försöker bevara arterna rena ska använda sig av hybridhamstrar. Om man håller på med sånt bör man ha koll på sina avelsdjur. 

Jag är egentligen inte för En ren Art x En Annan ren Art då deras beteende skulle kunna krocka lite. Men inte emot det heller då det uppenbarligen funkar bra. Dock är hanens morfar Campbells X Vintervit så det är få procent och räknar honom som nästan helt v.v. 

Vill ha fler hybridungar. Vill att de ska ärva hanens färg/ögon och deras trevliga temperament.

Emmyz
2014-03-07 10:29
12

Det krävs så lite för att dom rena linjerna ska förstöras helt, detta har bland annat hänt förut. Folk som avlar hybrider kanske avlar in dom med rena linjer och sedan tar stamtavla på djuren och säger att det är tex en "vintervit". Om en endaste Hybrid kommer in i en ren linje, spelar ingen roll om hybriden finns lååångt bak i stammen, så är ju den linjen förstörd för all framtid. Även om hybriden ligger 10-50 led tillbaka så kan det dyka upp konstiga sjukdomar, färger som ej tillhör standard, agressivt beteende, hamstern kan ej gå ihop med annan artfrände osv. Hybridaveln medför altså INGET gott. Det ligger flera års arbete och slit bakom våra rena linjer.

Avel på hybrider medför sjukdomar, dåligt temperament och dåliga flockegenskaper. Campbells har tex problem med diabetes och vintervita har problem med ögonen. Om vi sedan avlar ihop dessa arter så ärver dessa BÅDE diabetesproblemen och ögonproblemen. Även andra sjukdommar ploppar upp titt som tätt om man avlar på hybrider. Kontliga färger, konstig typ (krokig rygg och lång nos). Flockegenskaperna försämras också markant. Hybrider blir mer och mer agressiva mot kompisar, kanske därför djuraffärer rekommenderar folk till att bara köpa en dvärghamster? Dvärghamstrar är flockdjur och just flockegenskapen är viktigt att ta vara på! Det är ju faktiskt lag på att dvärghamstrar ska bo minst 2 & 2.

Vill länka till en tråd där Ingunn (Snögatans) har skivit ett mycket bra inlägg. http://hamster.ifokus.se/discussions/5290c54ace12c4365f000e9a-hybrid?discussions-1

Snälla, tänk efter några gånger innan du låter dessa två hamstrar bo ihop! Då du dessutom gjort ett impulsköp så har du inte hunnit tänka igenom detta noga. Personligen så tycker jag dessutom att man verkligen inte ska börja avla på impuls. Jag skulle sära på dom direkt. Om jag vore du så skulle jag istället ta mig en lååång funderare, och ifall du vill avla dvärghamstrar, kontakta en uppfödare med rena linjer och köpa två obesläktade avelsdjur därifrån. Vi behöver fler uppfödare med rena linjer! :)

Man kan avla fram MINST lika snälla och tama hamstrar med de rena arterna, dvs rena vintervita och campbells:) Hybridaveln medför inget gott. Och för folk som envisas med att avla på hybrider så kan man åtminstånde be dom att noga informera om att det är HYBRIDER och att dom sedan inte bör avlas vidare på, och absolut inte med rena linjer.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

[Ingunn_1969]
2014-03-07 10:47
2

#6 Mycket bra skrivet och jag håller med till 100%. Med vänlig hälsning Ingunn

Tequilaboj
2014-03-07 10:59
0

Konstigt då detta paret fått ungar med pappans färg. Deras förra kull blev det en av hans färg och tre Agouti. Har ganska djupa kunskaper inom genetik och vet att det inte bara har med dominanta eller recsiva gener som spelar in. Tex Genetisk rekombination kan förändra arvet.

Emmyz
2014-03-07 11:04
9

Kom på det, så tog bort det sista stycket för en stund sedan. Skrev dessutom troligtvis. Och hur vet du att honan är ren vintervit? Hon kasnek också är Hybrid. Man vet ju tyvärr aldrig vilka färger som ploppar upp då man avlar på hybrider. Både färgerna och typen förstörs. Som om inte hälsan, temperament och flockegenskaperna räcker… Men står fortfarande för mina åsikter och förstår för mitt liv inte hur folk envisas med att avla på hybrider.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Be-Bopz
2014-03-07 11:58
8

Mycket bra inlägg Emmyz, jag förstår inte heller varför folk ska envisas med att avla på hybrider, speciellt inte efter att man får veta vad detta medför. Det finns så mkt trevliga hamstrar och bara för att de är ulliga gulliga dunbollar så måste man inte avla på alla bara för sakens skull.

Jag håller med Emmyz, efter att du dels har impulsköpt djur och sen efter det ska avla för att ge honom djur som jag förstod det, så förstår jag ännu mindre varför du ska avla. Då har du inte ens ett mål med din avel. 

Men med det sagt så var det söta hamstrar du impulsköpte, jag däremot är helt emot att impulsköpa djur överhuvudtaget.

Lojs
2014-03-07 12:38
5

Med avel har man ju ett ansvar mot avkommorna, framtida generationer, sina djur och mot de som eventuellt köper bebisarna, ibland kan man inte avla på djur man tycker jättemycket om och det är ett beslut man får fatta med sorg i hjärtat.
Egentligen vill man ju avla på alla sina små, alla är ju underbara på sitt sätt och man vill ha små bebisar som blir lika underbara.

Jättesöta små vänner du har i alla fall! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tequilaboj
2014-03-07 21:57
0

Jaja har hört det ni skriver tvåtusen gånger. Som jag skriver i trådstarten erbjöd mig zoohandlaren att ha dessa två hemma och lämna ungarna till hans affär och sen kanske ta en till kull. Betalade inget för dem. 

Han ville att föräldradjuren inom handeln ska behandlas som "familjemedlemmar". Vi pratade länge om den trista grossist"industrin" och vilka rädda stackare som anländer till affärerna. Jag har också jobbat i affär som köpte från utlandet. Zooägaren hade beställt från grossist för längesedan och bestämde sig aldrig igen.

Själv gillade jag iden och hamstrarna. Ser inte riktigt på hybridavel som de flesta här verkar göra men ja så är det bara… 

Honan ska enligt säljaren vara V.V men vad vet jag. Friska, pigga och snälla är väl vad jag kunnat konstatera hittills.

Dvärgvädur
2014-03-09 14:23
0

Namngett dem än? :)

Annars har jag några förslag 😃

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
2014-03-09 14:33
0

Hane: Jum Jum, Magnum, Krasch, Pickatcho, Kompis, Suprice, Lilleman elr Qulan. 

Hona: Sockan, Klubban, Britney, Disa, Glittra eller Humlan. 👋

// Johanna

Roonja
2014-03-09 15:52
6

Jag tycker inte impulsköp är något bra överhuvud taget. 😕 Man ska ha läst på noga om djuren/djuren innan, tex hur dem ska skötas, avel och särskillt om man ska bedriva avel. För har man läst på vet man mycket väl att man inte ska syssla med hybridavel! 😕

Tipsi3
2014-03-09 19:15
1

Är inte insatt i dvärghamster avel, men du hör ju vad de kunniga har att säga…

När du har så många kunniga som alla berättar samma sak, att det du gör är dåligt för dig och djuren. Och t. ex, som Emmy säger i #6, tänk på sjukdomarna! De får extra problem med någon speciell sjukdom, dubbelt upp. 😕 Det går inte att vända på så att det blir positivt, oavsett att de har underbart temperament och fin färger osv…

Så varför ifrågasätta när du fått höra av alla att det inte är rätt?

Men de är riktigt söta små hamstrar 😍

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Gerbilles
2014-03-09 20:11
1

#14 Är bara tvungen att säga att det stavas Pikachu (antar att du menar som pokémonen), inte Pickatcho… 😇

Jag vet att det här var en sjukt onödig kommentar som dessutom är lite OT, men rätt ska vara rätt haha ^^

Dvärgvädur
2014-03-09 20:38
0

#17 Juste! Stod så på hemsidan där jag letade fina namn, haha ^^

// Johanna

Tequilaboj
2014-03-10 15:07
1

Har fött upp Guldhamstrar 2009-2011 och var med lem i SHF samt på väg då att regga min uppfödning(2011). Fött upp Rysk vintervit också. 

Att aktivt göra en hybridparning är inget jag skulle göra men som jag förklarat i tråden tidigare (inlägg 12) gör jag detta av en anledning.

Nej inga namn än.. Men kallar hanen JusticeBeaver, han eller Håko, Honan är namnlös bara "hon"

Johanna♥
2014-03-10 15:25
0

:)