varför läser man inte på?
===
nu brukar jag ju inte hänga så mycket här men;)
jag vill höra era åsikter om varför man inte läser på om djur,innan man skaffar de? visst,det är så hos alla djur,men har märkt det något enormt hos både hamstrar och kaniner.en jag känner hade en dvärgis,jag sa då att man skulle ha två men blev då tillsagd"nej,de är ensamlevande djur,de ska inte ha sällskap!" sa då att det är lag på att dvärghamstrar ska vara 2,men vem lyssnar?ingen. jag menar hur svårt är det att sätta sig max 20 min framför datorn och skriva "hamserfakta"? sen innan man skyller på andra att de har fel,ska man kanske kolla upp om ens åsikt verkligen stämmer?visst "jag ville ha den ensam" kanske jag får till svar,men vill du verkligen hamsterns bästa då?kanin och hamster verkar ha blivit ett djur som folk skaffar "för att de är söta". hur kul blir det sen då man har skaffat en supersöt kaninunge som är såå gullig,oj den växer visst,vi säljer den!sen är det även populärt att ta kull på djuren man nyss skaffat,på gerbiler fick jag som råd att ha gerbiler och läsa på om avel så mycket jag kan,i minst ett år innan man tar kull.det tycker jag är en jättebra regel,att hålla sig efter! på djuraffärer har man hört vid hamsterburarna"nåå så söt! vi köper den,och sen skaffar vi en till så att de får ungar!" jamen visst,hur kul är det sen då om man inte får sålt ungarna,sitter där med typ 11 hamstrar,också orkar man inte ta hand om dem?alla vill ha ungar på sina djur ,men då tycker jag att man åtminstone vet hur man tar hand om djuret! jag som gerbilägare blir ju orolig på djuraffärerna och tänker"åh nej! tänk om de inte vet nånting om gerbiler,och de blir sittandes i gallerbur!" nu säger jag inte att det är så här,men i största allmänhet,läser folk inte på om djur! både på nätet och irl,och om man säger åt folk tex.att inte ha gallerbur åt gerbiler,får man genast som svar"varfördå?" men pröva läs på innan._. förlåt om jag verkat sur,men blir så himla irriterad!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
- Redigerat 2021-06-03 18:34 av Cireea
.
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#1 OT-om hamstern är över 1 år (vilket hon säkert är nästa år, när du skrev att du var klar med att läsa på) så kan hon få det jobbigt när hon ska föda sina första ungar:) Ja håller med TS. Det är fruktansvärt oansvarigt att bara skaffa ett djur utan minsta aning om vad det ens är för något man får hem. Så mitt råd, läs på om djuret. Det tar verken du eller ditt framtida djur skada av!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#2 Öh… Nej nej, nu har du förstått fel! Hon kommer att vara 5-8 månader, (efter SHF:s rekommendationer ;) ) när jag parar henne :)
Jag har läst på om hamstrar, du skulle bara veta… x)
Jag har fått hem henne, jag har läst på, ja, du vet… ;)
-Toulouse Cola Fanuel-
#3 okej:) ville bara vara på den säkra sidan;))
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#4 Haha, man kan aldrig vara säker nog :)
-Toulouse Cola Fanuel-