Handtam
Vad är era bästa tips för att få dvärghamstrar (främst vintervit) handtama? Och då inte bara att de tolererar att bli upplyfta, utan riktigt handtama så att de kommer självmant.
Jag har en guldhamster, men det är nog likadant hos alla djur. Ju mer man håller på med dem desto tamare blir de.
Cookie
Sam
Mvh Ella
Mata via händerna. Ge bit för bit och börja försiktigt klappa den över ryggen samtidigt som du matar den.
Ta upp den i en låda/kopp när den ska ut och leka, låt den gå upp i handen själv.
Om h'n biter, blås på den (försiktigt) 😇
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
När jag fick min vintervila tjej var jätterädd för allt som var nytt, men jag hade handen i buren med något mumsigt i (tex. Solrosfrö) efter ett tag gick hon försiktigt upp och tog det ch sprang sen in i huset igen. Jag gjorde samma sak i flera dagar, och sen satt hon i handen och vägrade gå ner ;)
När jag fick min vintervila tjej var jätterädd för allt som var nytt, men jag hade handen i buren med något mumsigt i (tex. Solrosfrö) efter ett tag gick hon försiktigt upp och tog det ch sprang sen in i huset igen. Jag gjorde samma sak i flera dagar, och sen satt hon i handen och vägrade gå ner ;)