Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3574 ggr
MissEmmis
3

Kan hon verkligen vara skp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, jag blir inte klock på detta med hamsterfärger. Den här tjejen hade ajg tänkt behålla just för att hon är skp, men fläckarna är ju inte alls gula utan tydligt vita! Fattar ingenting!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

MissEmmis
2

Kan ta nya bilder också om det underlättar.

Miss Emmi's uppfödning

Lojs
2

Jag vet inte, skp-fläckar kan vara ganska ljusa på småbebbar, min Claire hade ganska ljusa näsfläckar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2

Jag antar att det varierar precis som färgen på en gul, en dålig gul kan ju vara väldigt ljus. Det är som bebisen längst till vänster på den här bilden, väldigt ljus, men med tydliga kindteckningar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MissEmmis
2

Låter troligt! En nyare bild:

Miss Emmi's uppfödning

Lojs
2

Jo, jag tycker absolut hon ser ut som en vanlig padda. Fläckarna är ju inte kritvita som på till exempel en ds.

Medis på akvariefisk.

MissEmmis
2

Tack Lojs! En för ljus padda då helt enkelt!

Miss Emmi's uppfödning

wildalia
3

För mig är en skp svart med bruna fläckar, inte vita. En skp måste ha en grundfärg och den är ju svart. Sedan finns det med ljusare eller mörkare brunt. Eller skp med vitt. Tycker inte att den ser ut som en typisk skp. Jag vet att ni inte håller med riktigt ang färger på skp. Men skp skall vara svart, brun med eller utan vita tecken. Själv tycker jag att färgen ser ut som normaltecknad, om än lite ljusare. Men ungen är så ung än nu.

Lojs
4

#7 Ditt sätt att se på skp stämmer inte med SHF:s färger. =)

Medis på akvariefisk.

wildalia
2

Nej men då skall man igentligen inte kalla det för skp= sköldpaddsfärgad. För sanningen är ju den samma inom färger oavsett djurart :-) Förstår inte varför man hittar på egna ord eller namn på färger. Vet att man är otroligt duktiga på detta när det gäller fiskar och dessa färger. Dels för att det skall låta mer intressant. Men skp har ju samma nedärvning hos alla djur där den förekommer. Därför har jag mkt svårt med, när ni säger att sådana här färg är skp när det igentligen inte ser ut att vara det .Detta är riktigt fina skp :-)

wildalia
2

Här är andra !

wildalia
2

En till riktig skp. Dem ovan är sköldpadd och vit.

Lojs
5

Nu vet jag inte namngivningen ser ut när det är annorlunda, sköldpadd kallar vi när de har genen som ger gula fläckar på honor ovanpå grundfärgen. Vi döper inte om sköldpaddsgenen när den hamnar på till exempel normalfärgat istället för på svart.

Medis på akvariefisk.

[vintermusen]
2

jag håller med wildalia. vi har skp färgade katter och dem är riktiga skp. inte gulvita. dom ska vara svart,bruna med typ gult!

Här är katten Pixies huvud som sticker upp från en katt tunnel. men jag vet inte om skp färgen är olika på hamstrar och katter.

Odette
5

SHF's standard på sköldpadd;

• Pälsens färg skall bestå av jämnt fördelade stora fläckar i gult och någon övrig färg (dock ej vitt). Fläckarna skall vara klart avgränsade från varandra och jämnstora.
  • De gula fläckarna skall vara mörkt gula, men en något ljusare nyans än hos den helt färgade gula varianten.

Sköldpadd tillsammans med teckningen Bandad eller Dominant Spot blir "Sköldpadd/vit".
Standard;

• Pälsens färg skall bestå av jämnt fördelade stora fläckar i gult, vitt och någon övrig färg. Fläckarna skall vara klart avgränsade från varandra och jämnstora.
  • De gula och färgade fläckarna skall vara så tydliga som möjligt.
  • Den gula färgen skall vara mörkt gul, men en något ljusare nyans än hos den helt färgade gula varianten.

Alltså är en vanlig skp en tvåfärgad hamster och en skp/vit en trefärgad hamster. Så är det kanske inte hos alla djurslag, men så är det på guldhamstrar iaf :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Lojs
1

#14 Tack, det var mycket pedagogiskare än vad jag skrev! ;)

Medis på akvariefisk.

wildalia
0

Jag har läst färgen på SHF och håller ändå inte med, att en skp är det endast med " gula" fläckar och grundfärgen kan vara vad som helst. Det är fortfarande inte sköldpaddsfärg. Tycker att den som har skrivit SHF standardfärg inte beskriver det riktigt. Tycker att SHF beskriver en egen variant ( färg) Även en kanin kan vara skp och även dem är tydliga, svart med brun/gula fläckar. Arvsanlaget för skp är ju lika när det gäller både katt, hamster mfl. Förövrigt visar inte SHF några bilder på " gula " skp. Katter kan även vara gul/creme och blå, dessa är oxå alltid honor. En sådan bild( hamster ) såg jag på SHF sida som visade en skp. Även här tycker jag att det är fel att visa en blå/ gul som skp. Vad jag inte förstår är varför man skriver sina egna namn på redan existerande färgenetik. Hur det än är så är genetiken för skp färgen Samma hos de olika djurarterna. Det är det som är poängen. Samma gäller hos alla djurarter. Två solida djur ( utan vita tecken) Kan inte få avkommor med vita tecken. Någonstans finns det vit hos En avkomma för att det skall bli vita tecken, om ens en liten liten prick på ett enfärgat djur.

wildalia
0

Odette Ett tvåfärgat djur är inte alltid skp. En skp är brun eller gul med svart. Skp med vit blir skp färgad med vitt. Det heter fortfarande inte trefärgat djur. Ett trefärgat djur har tan färger. Det är det jag menar….. Hitta på egna namn :-)

Lojs
3

#16 Jag håller inte med, jag tycker det är mycket mer logiskt att samma anlag har samma namn oavsett grundfärgen, det gör att det är tydligt vilket anlag det handlar om. I hamstervärlden blir det ofta missförstånd bland nya om anlaget för brunörat till exempel, eftersom det ger rost på normalfärgat, choklad hos svart osv, sköldpadd som är ett anlag som man inte vill blanda med andra färger tycker jag gärna får heta ett eget namn oavsett. Min personliga åsikt. =)

Nu vet jag inte vad du menar med vita tecken, men om det är "vitfläckigt" du menar så finns det ju både som dominant och som recessivt anlag.

Förlåt TS för att det blivit en färgdiskussion i din tråd! Det är ett roligt ämne att diskutera. =)

Medis på akvariefisk.

Zvintos
2

#16: Fast på kanin funkar det ju inte riktigt på samma sätt, eftersom en japantecknad ("skp") finns på både hanar och honor.

Roonja
10

Jag tycker det är onödigt av folk ovan att jämföra andra djurarter med hamstrarna (men det förekommer tyvärr ofta).. och hur färgstandarden fungerar på de olika arterna. För det fungerar inte likadant på alla djurarter just eftersom det är helt olika arter. 🙂

Hamster är hamster och inte katt eller kanin m.m och standarden och genetiken ser olika ut helt enkelt, även om det visar sig ganska likt på djurarterna.. och  standarden ser ut som Odette skrev på HAMSTER och inte på katt eller något annat djur. 🙂
Tycker det är så onödigt att säga imot de hamsterkunniga hela tiden och säga att de har fel när dem vet exakt hur det är. Jag tvivlar inte på att ni inte kan andra djurs genetik och hur standarden ser ut men att säga imot ger en dålig stämning i tråden som jag tycker man kan avstå. 🙂

De hamsterkunniga över berättar bra och mycket riktigt rätt om skp:n standard på hamster! 🙂

MissEmmis: Din nf hon är skp, tycker inte den är dålig heller för nf skp ser ofta ut sådär. :)

wildalia
0

Vad menar du med dålig stämning och varför får inte utveckla frågan! Varför man kallar en gul för skp. Det står ju även att en gul skp skall ha fläckar på magen, har hennes detta ? ( Det är absolut inget fel på trådskaparens unge, den är jätte söt, Frågan löd om hon är skp, jag tycker inte detta. Varför vill ingen avla skp? Det är en mkt fin och utvecklande färg. Antingen blir den skp ( svart,brun ) eller inte. Förövrigt av de jag har läst på SHF sida så överrens stämmer den Med många andras arters färggenetik. Så unika är inte hamsterns. Felet ligger i att någon har bestämt att skp skall var med gula fläckar, och Vips blev denne skp. Det mest intressanta vore om just denna gula skp Kommer lämna skp i framtiden. Själv skulle jag om jag hade det utrymmet, avla fram snygga skp. Svart med brunafläckar och vitt. Alltså skp med vitt. För dem är super snygga. Man använder gult eller brunt och tom svart för att få fram skp.

wildalia
0

När jag började med kaniner, det var för länge sedan, så var de som i dag dem som kallas för japantecknat endast honor. Men på senare tid har dem tom utvecklat en egen ras som heter japankanin med japanteckning. Förr var kaninerna skp, svart med gula fläckar. Men i dagens samhälle lyckas man snart ta fram alla möjliga färgmutationer och spinna vidare på dessa. Vips så blir det nya färger. Man kan undra hur dem har fått fram alla dessa färger på guldhamster från den vanliga ursprungsfärgen. Likt en grön undulat, som idag kan vara lila eller violett. Som en del säger :-)

Lojs
4

#21 Det du inte förklarar är varför man ska döpa om en gen för att den är i kombination med någon annan färg? Skp är en gen som i enkel uppsättning ger fläckar på honor, i dubbel uppsättning olika "gula" varianter på honor (till exempel silver pearl där genen är i kombination med silvergrå så är ju inte färgen så gul för ögat :)), på hanar kan den bara komma i enkel uppsättning eftersom den sitter på x-kromosomen och hanarna får samma färgvarianter som en hona som har dubbel uppsättning av genen. Jag avlar för övrigt gärna på svart sköldpadd, jag har bara inte haft någon på ett tag. Att ta upp om hamstern har gula fläckar på magen eller inte är inte relevant eftersom det handlar hur färgen ska se ut optimalt på utställning, på hamstrar döper man inte om teckningar för att de inte stämmer exakt med standarden, utan både färgerna och teckningarna heter efter vilka gener som orsakat dem, vilket jag har förstått man inte gjort på kanin utan där kan en teckning ha olika namn beroende på hur den passar in i standarden.

Medis på akvariefisk.

Zvintos
5

#22: Japansk kanin är inte nyligen framtagen, utan en gammal ras från slutet på 1800-talet. Sen att den är relativt ny i Sverige är en annan femma. 

Men det känns som att tråden går lite OT när det ska diskuteras hur det blandas in en massa andra djurarter i det hela..

wildalia
0

Lojs Jag tror inte du läser vad jag skriver ! Sedan såg jag på " din" sida bilden på din svarta skp, Svärta Tror jag du kallar henne. Även denna är ju fel beskriven. Hon är svsrt med små gula fält/tecken. Så långt rätt men hon har ju en VIT haka. Denna hamster är sköldpadd och vit. Ännu en ggn har du visat och beskrivit en färg fel. Eller glömde du att den var skp, med vit eller tycker inte du Att det lilla vita räknas ? Sedan vet jag om generna som du beskriver ovan. Som sagt du läser inte vad jag skriver. Ni beskriver färger fel, i mitt tycke hittar på egna färgnamn. En standard på en färg ÄR en standard oavsett om man inte skall ställa ut sin hamster. Det står att läsa på SHF färg sida att gula skp skall HA fläckar på magen. En gul med ngr få gula mörkare hårstrån, blir inte en skp ! Jag tycker att dem Rätta färgerna skall beskrivas, inte vad man tror eller hoppas att dem är. IMT

Roonja
6

#25 Nu tycker jag du ska lugna ner dig! De flesta guldhamstrar har hakfläck. Det betyder inte att den är skp/vit, för en skp/vit är en sköldpadd bandad. Och Svärta är inte bandad. Det vita på hakan är ingen teckning, och räknas inte heller som en täckning.

VI här har inte hittat på standarden för guldhamster, utan den framkom för flera år sedan av erfarna guldhamsteruppfödare. Så att säga att vi gör fel är ju beviset på din okunskap.

Tycker det är olämpligt av dig att skriva att vi beskriver färger fel och inte vet hur standarden är när du själv ser att det är just erfarna uppfödare som förklarar för dig hur det fungerar. 

Jag ber om ursäkt om jag låter lite ohyfsad i mitt skrivande, men jag tycker det räcker nu med nedklankande på de andra från dig.

[Siffran2]
5

Jag brukar inte vara här inne, men har själv en liten dvärghamster. Har sett lite olika färger och jag tycker det ser ut som att Lojs, odette och roonja har mest kunskap om detta? eftersom de skriver exakt likadant, alltså om hur färgerna ska vara…..!!!

Det känns som att wildalia bara vill ha rätt och inte bryr sig om vad de andra säger. De andra verkar duktiga på genetiken efter att ha tittat runt i många trådar….de är dem som hjälp folk med genetik och när du har försökt så har det bara blivit fel, det bevisar ju på att de har mer kunskap. att ha mindre kunskap är absolut inget fel…man kanske inte har de intresset men man ska då inte heller säga imot dem som kan allt det här tycker jag!!

Zaviie
4

Det vita på hakan heter hakstrimma och förekommer mer eller mindre på alla färger med eller utan teckning (som skp tex), den är inte önskvärd men vanlig och räknas ej som teckning utan som fel i grundfärgen (inte teckningen).

Hur man nu kom in på katter det vet jag inte, men det finns gråa katter, röda katter, svarta katter osv osv med skp teckning, de finns inte enbart på svarta där heller, däremot är det mest synligt på svarta djur.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Lojs
3

#25 Precis som de andra skriver så absolut, min tant Svärta hade vit haka och även vitt på tassarna, dessa tecken är ett vanligt fel på de svartbaserade färgerna (jag vet inte riktigt hur det ser ut på vilttecknat och créme), och jag hade gärna försökt avla bort det om jag inte hade saker i min avel som jag prioriterar högre för tillfället. 
Den vita teckningen på tassar och haka hör dock inte ihop med de vitteckningar som vi har på skp/vit på guldhamster, nämligen bandat eller dominant spot, dessa små vita tecken som till och med kan gå ner och bli fläckar på magen och bröstet, de hör inte ihop med generna för våra vanliga vitteckningar som ger uttryck på resten av hamstern. 

Ja, enligt standard ska sköldpadd ha fläckar på magen, men en sköldpadd som har fel på sin teckning har fortfarande genen för sköldpadd och är därmed en sköldpadd inom SHF. Det är genen som har betydelse helt enkelt (man kan kolla genkoderna på SHF:s hemsida), inte nödvändigtvis hur hamstern ser ut för ögat. :)

Medis på akvariefisk.

Roonja
4

#29 Det är väldigt vanligt på creme med. :) Mina cremevarianter hade ofta hakstrimma och vita tassar! 🙂 Jag själv tyckte det var det sötaste men man får ju poängavdragning på utsällningar. Förlåt för lite ot, men tänkte svara på det! 😇

Sen kan vi ju förtydliga för wildalia att själva standarden är bara en bestämmelse över hur man VILL att färgerna/teckningarna ska vara, inte hur de ofta ser ut i verkligheten kanske. Det är ju tex som bandad, en bandad hamster ska ha helt vit mage, men det förekommer ofta att den har små partier av grundfärg på magen…och för ljus creme, för dålig blå färg på mink, svart med brun ton…m.m 🙂

Lojs
1

#30 Jo, det är rätt gulligt, men jag tycker det är så himla läckert när de inte har det och är helfärgade, mest för att det inte är så vanligt tror jag. =)

Medis på akvariefisk.

Roonja
3

#31 Ja visst är det så! Det är också riktigt snyggt! Har nog aldrig sett en riktigt helfärgad förut faktiskt. Jooo…min silvermink var helfärgad, inge vitt. :) Sen kan det säkert vara några fler, men jag kommer inte riktigt ihåg om de hade hakstrimma eller vita tassar. :)

Odette
3

Haha ja vad ska man säga, jag kan bara understryka det lojs skrev; Det är genen som har betydelse helt enkelt - inte nödvändigtvis hur hamstern ser ut för ögat".

Svaret på TS tråd är att det är en skp 😉

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

wildalia
1

Lojs Jag uppskattar dina svar mkt. Jag försöker förstå de olika färgerna på guldhamstern Det jag läser ofta, är de olika beskrivningarna på färgerna. Roonja du får tycka vad du vill, jag är varken okunnig eller Eller behöver lugna ner mig. Frågar man inte får man inget svar. Jag förstår fortfarande inte de olika färgernas bedömningar. Och varför får inte jag ha åsikter ? ? Lojs Din svärta är jätte söt, men för mig är hon en skp med vitt. Ett djur oavsett om det är en hamster så skall färgbedömingar vara rättvisa. Det är därför jag tycker det är konstigt att kalla Svärta för Skp men feltecknad, pga hennes vita haka och tassar. Hoppas att du förstår vad jag menar. Din Svärta har ju anlagen för just skp med vitt. Självklart är det svårt att helt följa de olika färgvarianterna i aveln som tex lite vitt här och där som ej är önskvärda. Så är det inom all djuravel. Har man trevliga o sunda djur, går dessa före i urval när det gäller avel, än just lite " feltecknad" Färggenetik skiljer sig egentligen inte så mkt hos olika djurarter. Men undantag finnes. Det jag tycker är fantastiskt är ju alla dessa olika färger som finns på guldhamstern och undrar hur dem har fått fram dessa. Jag vet att det går att få fram olika färgvarianter genom att avla på färgmutationer och gå vidare. Lojs - dina hamstrar är väldigt fina ! Den dag jag kan börja avla kommer jag köpa riktigt fina blå. För blåfärg tycker jag är oerhört vackert på de flesta djur. Sköldpadd och vitt är oxå väldigt fina och fina bandade djur.

Odette
3

Genbeteckningen för skp på guldhamster är ToTo, det är en Teckning som kan finnas på samtliga färger.

Således kan skp finnas hos choklad (aabbToTo), dove (aappToTo) osv osv osv osv..

En vanlig svart hamster (aa) kan ha vit haka och vita tassar utan att vara tecknad, det är helt enkelt en hamster med lite vitt trots att det inte är "önskvärt enligt standarden". Den genetiska koden är densamma- aa.

Likväl kan en svart sköldpadd (aaToTo) ha vit haka och vita tassar utan att för den sakens skull vara skp/vit. En sköldpadd/vit är en skp + teckningen bandad eller dominant spot. Alltså ToToBaba/ToToDsds. Där är det anlaget för bandat/dominant spot som ger det vita.

Jag förstår ärligt talat inte vad det inte är du förstår.. det är såhär det är och ingen som sitter och "hittar på" namn. Det kanske inte känns rätt i din hjärna om du är van ett annat tankesätt, men så här är det iaf. Finns massor att läsa om genetik och gulbaserat och hur det nedärvs om man är intresserad av att lära sig mer och kanske förstå det lättare :)

_

wildalia
0

Nej du har rätt jag förstår inte. Jag förstår inte hur en svart kan betäcknas som helsvart om den har vitt på sig,oavsett hur lite eller mkt den har på sig. Den kommer ju att nedärva dessa små tecken till sina avkommor. Ett solidt djur är solid ( hel färg ) Vad det gäller betäckningar o bokstäver så beskrivs dem olika på olika djur. Men anlagen är oftast densamma. Så nej jag förstår inte och det har inget med MIN hjärna att göra. Så dumförklara gärna en :-s Jag har fött upp många andra djur med dock ej hamstrar. Och det där med erfarna uppfödare som, finns överallt men även här finns det undantag. Jorden var oxå platt, ett tag i allafall ;-)

Lojs
3

#34 Det är ju det som är grejen, Svärta hade inte anlagen för skp/vit eftersom hon inte hade genen för varken ds eller bandat, det är lätt att veta eftersom båda de anlagen är lätta att följa. En hamster med dessa små vita tecken kan aldrig ge en avkomma som är ds eller bandad om inte partnern man parar med är ds eller bandad. :) om man skulle säga att alla skp med vit haka är skp/vit, då skulle vi inte i princip ha några skp utan vitt eftersom det är så vanligt med de här vita små fläckarna. Hamstrar med helt solid färg är väldigt ovanligt och jag har aldrig ägt någon personligen. :) det skulle kunna vara så att genen för de här vita tecknen är recessiv och finns hos i princip hela den tama hamsterpopulationen. För mig är att säga att en skp hamster som har vit haka och vita tassar är skp/vit är som att säga att en häst med zebratecken på benen är skäck, det är helt olika saker eftersom det är helt olika anlag. :) (trots att det i hamstern fall är vitt där med, det är inte samma anlag)

Medis på akvariefisk.

wildalia
0

Hej Jag förstår vad du menar. Men om en svart katt har vit fläck på hakan, då nedärvs denna och katten är, ja fortfarande svart men den kommer att ge en viss procent av denna fläck vidare till sina avkommor. Lika så är det med hund som har vit fläck på tass eller hakan, den nedärvs. Detta syns tydlig på tex cocker sp m.m. Samma är det med tecken hos hästar. Bläs, strimma, strumpor nedärvs till sina avkommor. Nej dem blir inga skäckar för där räknas det vita i mer procent för att kallas skäck och var sitter det vita. Men hos sköldpaddsfärgad ( där detta finnes) bör dem som även har vita tecken på sig, räknas som sköldpadd och vit. Jag förstår att dem inte kommer bli bandad. Kan ens en sköldpadda bli sköldpadda med ett band ? Med tanke på att deras fläckar skall och är oregelbundna ! Din skp har fortfarande anlaget för vitt i sig när hon har hakan o tassar vita. Det är detta jag menar. Sköldpadda är ju en speciell färg gen eftersom det är bara honor som får detta och hanarna blir gula. Du bör kunna få skp o vitt av din mörka Svärta. I sista ända är det ändå slumpen som avgör färgen.

Lojs
2

#38 Nej, jag hade inte kunnat få bandat eller dominant spot efter Svärta då de båda är dominanta gener och hade visat sig på ett annat sätt. Och bandad är åter igen ett namn på ett anlag, de flesta bandade har inte ett helt vitt band, utan brutna band, och det blir väldigt fint ihop med skp. Bilderna du visade i inlägg #8 är skp vit där den vita färgen är bandad. Helt enkelt, det finns inte en gen som ger vitt, det finns flera olika. Som på möss, de fläckiga, even eller broken, det är en recessiv gen och två helt solidfärgade möss kan ge fläckig avkomma om båda bär anlaget men inte själva har det i dubbel uppsättning. Till skillnad mot bandade möss, det är en dominant gen där den ena föräldern måste vara synligt bandad för att kunna ge det till sina avkommor. (Möss har för övrigt mycket oftare riktigt finare band jämfört med guldhamstrar, bara som en rolig detalj. :))

Medis på akvariefisk.

wildalia
0

Tror du missförstår mig ang det vita. Och dem bandande hamstrarna förstår jag :-) Det är bara skp färgen jag inte förstår hos hamstern. Möss kan jag inget om. När jag var ung fanns det endast vita med röda ögon. Och senare kom det sv/vita :-) Jag hade vit mus när jag var ca10 år, en som blev hela 4 år. Jag har även haft sv/vit råtta. Tycker om möss men tyvärr luktar dem alldeles för mkt för Att jag skall kunna ha dem. Har sett att möss numera finns även dem o oändliga färger. Finns dem även i skp ?

Odette
1

#36 Det jag menade med "Det kanske inte känns rätt i din hjärna om du är van ett annat tankesätt" är bara att man tänker olika. Har ingenting med intelligens att göra och jag menar inte att dumförklara dig. Man tänker olika helt enkelt :)

_

Lojs
4

#42 Men om du tror att en hamster med vitt på hakan kan ge vitfläckiga ungar så förstår du ju inte den vita nedärvningen? Sedan skp, så kan vi nog inte förklara mer noga nu tror jag. :) Vi har valt inom föreningen att alla honor som har genen för skp heter skp oavsett grundfärg (det är samma utomlands med), sedan får man väl tycka vad man vill om det, men så heter det på hamster i alla fall. :) Jag tror inte det finns skp på möss, det finns inte i Sverige i alla fall. Däremot finns det ju tricolor, men det är en annan gen som finns på båda könen. Jag bifogar en bild på min tricolor muspojke Two-face, bara för att han är söt. :)

Medis på akvariefisk.

wildalia
0

Tack för dina svar Lojs ! Jag har kollat igenom en hel del sidor med " hamsteruppf" Mina teorier är bekräftade ändå, med just dem vita små tecknen. De föräldrar som har haft vita hakar och ev vita tassar har gett detta till sina avkommor mer än vad de föräldrar har gjort som har varit solida ( enfärgade) såg senast en blåkull där mamman har vit haka och kanske även ngt vit tass. Pappan i kullen är solid blå. Hälften av ungarna, vad man kunde se hade fått vita hakor och ngr med lite vit tass, ngr var helt solida blå. Detta är inte första ggn jag ser detta och fortfarande visar mina teorier att den lilla vita hakan nedärvs. Och ja, fortfarande kallar man den solid ( enfärgad) ändå. Det är säkert svårt att få bort de där små vita fläckarna i avel eftersom det är igentligen inte en så viktig grej i färgaveln, vad jag förstår. Finns det arvsanlag för vita hakor eller tassar kommer det följa med i generationer. Men man måste skilja på vita hakor och ljusa :-) Tack för all info ! Wildalia

Roonja
3

#43 Man säger inte solid på hamster. Jag vet att man gör det på andra djurarter men inte på hamster. 🙂 Då säger man helfärgad. 🙂 Troligtvis kan det vara reccesivt också, det behöver inte vara dominant då jag har för mig att vita tecken kan uppkomma även om föräldrarna är helfärgade. Men fortfarande bedöms det inte som en tecking! 🙂