Från vilken ålder...
…kan man lyfta ungarna?(Kan man göra det när ögonen är stängda?)
…kan man fota ungarna?
…äter de fast föda/barnmat etc?
…ska man ge dem fröblandningen/pelletsen/fodret?
…skulle de kunna klara sig om mamman inte överlever?
Cookie
Sam
Mvh Ella

1. Det säkraste är att vänta tills ögonen är öppna, det finns en stor risk för att mamman ska äta upp sina bebisar om hon blir stressad.
2. SHF har som rekomendation att man väntar tills ungarna har öppnat ögonen, det tycker jag är en bra regel att följa, i alla fall om man ska lägga upp bilder till exempel här, man vill inte inspirera andra att plocka med för små bebisar.
3. Från när de är ca 7 dagar gamla.
4. Den hittar de själva när de börjar leta sig runt i boet, jag ger mina bara grönsaker eller sånt som jag vet är lättsmält och nyttigt, som torra vetegroddar till exempel. Detta strör jag över boet så trillar det ner till bebisarna. Egentligen måste man inte göra detta, utan mamma hamster brukar vara duktig på att plocka med sig mat till boet.
5. Jag vet faktiskt inte, jag har inte provat att nappa upp bebisar själv, men från 14 dagars ålder borde de vara lätta att få att överleva, då äter de såpass mycket på egen hand.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
ok, tack så mycket för svaren.
Men vissa lägger upp bilder när de håller i hamstern, och den inte har öppna ögon…(alltså liten bäbis)
🤔
Cookie
Sam
Mvh Ella

#2 Bara för att vissa gör något betyder inte det att det är något alla tycker är ok. :) För min del så väljer jag (för det mesta) att inte kommentera sådant om inte någon ber om råd så som du gjorde nu, jag tycker att det är på var och ens ansvar att vara rädd om sina djur och vara ett föredöme för andra. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
jag fick handmata 5 ungar från 11 dagars ålder! matade dem var 4:e timme då! alla 5 överlevde ;)
det beror helt på ungarna när och om de börjar äta fast föda ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#3 ok🙂
Tack båda två…:)
Cookie
Sam
Mvh Ella
Nä det finns många som pillar i boet för tidigt, av ren nyfikenhet. Man vill se så att alla lever, hur många det är, vilka nyanser de verkar få osv osv. Men det är inte alla honor som accepterar det.
Så vill man vara på den säkra sidan, så att så många ungar som möjligt ska överleva så gör man rätt i att låta honan ha boet ifred.
Man kan ta en snabbtitt när de blivit någon vecka- om mamman går ut för att äta tex. Men man kanske inte ska stoppa ner handen och peta så mkt, honan känner doften av ens hand och kan bli orolig om hon känner att någon varit där..
Man är ju galet nyfiken då de väl har kommit, och man VILL ju titta! Men jag brukar vara stenhård med mig själv den första tiden. Finns inget värre än en hona som börjar äta upp dem… såna gånger vill jag vara 100% säker på att det iaf inte är JAG som orsakat det. Då känns det ju inge bra, om man inser att man stressat henne. Då är skadan redan skedd ju :/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#6 japp, du har rätt, tack😃
Cookie
Sam
Mvh Ella
#3 "Jag brukar kolla kön och färger när de är runt 10-12 dagar, så det är lite dags nu. :)" skrev du, Lojs för några dagar sedan… Men hur kan du kolla kön om du inte lyfter på ungarna? 🤔
Cookie
Sam
Mvh Ella
#8 Man gör en snabb könskoll genom att lyfta dom försiktigt och sätta ner dom i buren/boet igen :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus