Grönt till dvärgis
Såg en lista på kanin i fokus med tips på vad man kan ge sina kaniner för gott. Jag undrar om någon skulle kunna gå igenom denna lista och sätta ett kryss vid de saker jag även kan ge mina dvärghamstrar. Är ju så smidigt när man kan ge samma saker till alla djuren. Min lista är kortare än orginallistan, då jag bara tog med sådant jag brukar ha hemma/brukar ge min kanin.
Morötter + deras blast
kålrötter
Kokt potatis
Äpple
Banan
Päron (små mängder)
Majskolv
Blast från rädisor
Broccoli inkl. blast
Jordgubbar
Jordgubbsblad
Rädisor
Melon
Paprika
Maskrosblad (små mängder)
Maskrosblommor
Ljung (bra vinterfoder)
Vit/rödklöver
Spenat
Torkade nässlor
Morötter + deras blast x
kålrötter ?
Kokt potatis x (men absolut inte rå!)
Äpple x
Banan x (men väldigt sällan och i pyttesmå mängder, helst inte alls då det kan klibba ihop kinderna och är väldigt sött. tror inte man ska ge detta till dvärghamstrar alls faktiskt, vid närmre eftertanke)
Päron (små mängder)
Majskolv ?
Blast från rädisor ?
Broccoli inkl. blast x
Jordgubbar x
Jordgubbsblad ?
Rädisor ?
Melon x (vet att man kan ge vattenmelon och honungsmelon iaf)
Paprika x (var försiktig med den gröna bara)
Maskrosblad (små mängder) x
Maskrosblommor x
Ljung (bra vinterfoder) x
Vit/rödklöver ?
Spenat x
Torkade nässlor ?
hoppas du fick svar på lite iaf :)
Japp, då har jag lite koll på vad jag kan ge dem. Tack!
Jag vet att man inte får ge frysta grönsaker, men beror det bara på att de är för kalla, så att man kan ge dem till exempel broccoli eller minimorötter om man låter det tina först?
#3 Ja, låt dem tina tills de är rumstempererade :) Om du vet att dina hamstrar är vakna på kvällarna kan du ta ut grönsakerna på morgonen så är de antagligen rumstempererade tills på kvällen =) Eller ta ut de på kvällen om de är vakna på dagen osv… =D
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Eller så lägger man de frysta grönsakerna i varmt vatten en stund så tinar det eller så kan man micra dom lite lätt och sen låta de svalna :)
#5 Ja, det såklart =) Men det slutar nog ändå att man måste låta de stå och tina/svalna vad man än gör xD Om man inte har rumsvarmt vatten då =D
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-