Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1451 ggr
[Shackalen]
1

Honung till hamster?

Kan man ge honung till hamstrar? tänkte om man kunde kleta det på tex burgallret och dom får jobba lite för att slicka bort det :P ?

jossa5
0

Man bör väl inte ge honung då det är ganska sött. Så jag skulle inte kleta det på gallret för att dom ska slicka bort det, för det skulle bli hemskt mycket honung för det lilla djuret.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

fiore
0

Min mormor gör honung och det är INGET tillsatt socker i, då bör man kunna ge lite tror jag om fallet är så med dig också. Inte provat på min Baloo än, väntar på att någon mer kunnig ska svara om det är farligt eller inte Ler

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

jossa5
0

Näe, jag vet att det inte är tillsatt socker, men honung i sig är väldigt sött. Man använder det istället för socker i vissa grejjer, för att det har en bättre smak än socker.

Men visst, godis som man kan köpa i affären innehåller väl honung så, för att sätta ihop frön och sånt, så visst kan dom ju äta det.
Men man bör ju tänka på att inte ge för mycket, då dom kan bli både tjocka och det finns risk för diabetes.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Dvärgvädur
0

Som #3 säger så finns det honung i djuraffärsgodis. Så det är ju inte farligt men inte så mycket bara :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Chress64
0

Honung innehåller inget tillsatt socker, honung i sig ÄR en sorts trögflytande sockerlösning, till största delen bestående av frukt- och druvsocker, som produceras av bin. Jag skulle nog undvika att ge det till en hamster. Tyvärr är ju inte alltid "djurgodis" särskilt hälsosamt för våra små pälsvänner, bara för att det säljs i djuraffärer.