Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 709 ggr
ragdoll nova
1

NY GULDHAMSTER

Hejsan, bara undrar om ni har några tips nu när jag har kommit hem med min Guldhamster? Jag fick hem den igår kväll och har låtit den vara tills nu. Men det jag undrar är hur ska jag börja göra den tam för jag vill inte skrämma den eller så, och jag tror att den är ganska så rädd. Och vad för godis ska jag ge den? är torkade bananer något dom gillar? Den är ju ute ur sitt hus och springer i hjulet mm så den är kanske inte jätte rädd men jag köpte den från djuraffären och det är ju inte det bästa man ska göra men men. Jag har haft hamstrar förut men dom har jag köpt från uppfödare så dom har ju liksom varit tama när man har fått hem dom. skriv gärna förslag och sådant!

wimla01
3

Det bästa sättet och få en hamster tam är att ge den godis ;)

Solrosfrön brukar vara en stor favorit men prova dig gärna fram :)

Börja med och sticka in handen lugnt och försiktigt i buren , du får absolut inte göra snabba hastiga rörelser då du kan skrämma den och då minskar förtroendet.

I början kommer den antagligen sticka iväg med godiset och äta det men ibland stannar dom kvar. Sen när du märker att det går bra kan du börja få upp hamstern i handen , låt den sitta och äta i handen.

Om det går bra kan du försöka lyfta upp hamster lite försiktigt med lugna rörelser , kupa händerna runt hamster och lyft upp den några cm , sen kan du släppa ner den och gör detta om och om igen och till slut kanske du kan få en gosig och tam hamster.

Vissa hamstrar tar det fortare och bli tamare för och vissa längre tid.

Det som är viktigt som sagt är lugna rörelser och prata lugnt med hamstern så den vänjer sig vid din röst.

Lycka till! :)

ragdoll nova
1

Tack! Gjorde som du sa och den kom fram och nosade och så! Men min mobil började ringa precis då och såklart så ryckte jag till och den blev rädd och sprang och gömde sig sen dess har den gömt sig… men jag får testa sen när den kommer fram igen eller tycker du jag ska låta den vara ett tag?

wimla01
1

Vänta du ett tag och prova sen igen när den kommer fram , oftast så är dom lite rädda i början men sen tar nyfikenheten över :D Lycka till!

Siastassar
0

Bildbevis önskas på sötnosen! :)

ragdoll nova
0

Den sover just nu men självklart! Det kommer en bild så fort den vaknat!:)

ragdoll nova
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt för jag är så sen med bilden men här kommer en inte så bra bild man aja

Tipsi3
0

#6 haha, vad söt! Den är lite suddig men man kan fortfarande urskilja gulligheten… xD

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

ragdoll nova
0

Haha aa! kan ta bättre bilder ikväll!:)))

Tipsi3
0

#8 Vad kul! :D

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-