Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 604 ggr
Sceniie
0

Många frågor.

Här kommer många frågor jag vill veta har haft hamstrar i olika sorter förr men det är många år sen..

vill att denna guldhamster jag har nu ska ha de bästa av de bästa.

och orkar inte söka frågorna på internet för ofta är vissa myter och andra gamla och så,,

Jag är allergisk mot hö och sågspån, just nu använder "toalett -papperstapets" som botten material till min guldhamster.

Men frågorna är: 

* Kan man använda Sand i hela buren? - isf vad för Sand? Sand utifrån naturen?

* Växter i buren? - Vad för Växter isf?

* Kan man ha en liten liten pool i akvarium där hamstern bottnar?

* Kvistar i buren - vad för sorts kvistar får jag ha i buren utifrån naturen?

Akvarium - måste man ta bort silikonet? 

Tacksam för sabba svar /Sceniie :)

Scorpio97
3

Du kan rent teoretiskt ha Sand i hela buren, så länge det inte dammar för mycket. Sand utifrån ska i så fall kokas, men jag skulle nog inte våga ha det ändå. Köp hellre sandlåde-sand på typ jula, om du vill få ner kostnaden lite.
Sen får du nog städa rätt ofta, Sand har inte samma uppsugningsförmåga som tex spån.

Hamstrar kan dö av förkylningar. Blir dom blöta så blir dom kall, och det ökar risken för förkylning. En "pool" kan du alltså inte ha till hamster.

Grenar från fruktträd, dock ej stenfrukt, går bra. Övriga är jag inte säker på. Tänk på att grenarna ska in i ugnen eller kokas innan, för att få bort bakterier och insekter.

//Jessie

Sceniie
0

Okeej.. inte pool, får bli en sandpool då ;)

så tall ek björk och sånt vi har här uppe går inte då eller?

Scorpio97
0

Det sägs väldigt olika om björk, så det vet jag inte. Barrträd är giftigt, så tall går inte (: Övriga vet jag tyvärr inte, jag ger själv bara grenar från äppelträd.

//Jessie

Sceniie
0

Finns inge äppelträd i norrbotten xD

silikon då?

Gerbilles
2

Nu vet jag inte om det är det samma för hamstrar, men björk funkar i alla fall finfint till gerbiler.

Dock bildar björken ett gift på vintern längst ut i grenarna för att skydda sig mot hungriga djur. Därför är det inte lämpligt att ge nu, men snart kommer man kunna ge det igen utan problem. 🙂

Sceniie
0

putt

Ebbzenbabbzen
0

Som det sägs ovan kan man ge fruktträdsgrenar, äpple, päron och så vidare! Pool kan man inte ha eftersom de kan bli förkylda!:( Har kattgräs till mina hamstrar, och det gillar de verkligen!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Sceniie
0

Akvarium och silikonet??

Ellenwik
0

När jag använde akvarium tog jag inte bort silikonet, hamstern brydde sig och gnagde inte på det. Om du märker att hamstern gnager på silikonet så är det ju bra försöka skrapa bort det .

BlommaHälsningar från oss Blomma