Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1324 ggr
ebbamedruby
0

Knöl på kinden/ur papovazonen?

Hej, nu har jag tyvärr känt en knöl på Rubys ena kindpåse. Hon verkar inte lida och är som vanligt dock. Kan inte se knölen eftersom den är under pälsen, försökte gräva lite men kunde inte se och ville inte irritera Ruby all för mycket. Jag googlade direkt papova och kollade i den andra "knöltråden" på fokus. Dock stod det såhär på hamsterföreningens hemsida: "Inkubationstiden hos HaPV viruset är upp till 30 veckor (7,5 mån). Djur som smittats av det som ungar, har enligt försök, utvecklat symtom mellan 10 - 34 veckors ålder (2,5 - 8,5 mån), med en genomsnittsålder på 24 veckor (6 mån)."

Ruby är från dujraffären. Dock vet jag att hon är född mellan 2-5 maj. Alltså är hon 10 månader gammal. Kan hon inte ha papova? Vad kan det annars vara? Har inte gett någon mat som jag inte brukar ge. Kan det vara en vanlig tumör? Ska jag vänta och se om den växer eller inte till en början?

ebbamedruby
2

Kom precis på en sak, det kan ju vara mat som hon har lagrat. Dum jag är… Ska hålla uppsikt, men ni får gärna svara på om jag är ur farozonen för papova.

Roonja
2

Jättebra att du håller koll! 👍 Nu hoppas vi alla att det bara är lite mat i kindpåsen, det är nog ingen fara. 😃

Fiona1234
1

Kan också vara en " vanlig " tumör tyvärr. Men hoppas det bara är mat :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

ebbamedruby
1

Ja, tack så mycket :D

Men vet någon om jag är ur zonen för papova? 🤔

Lojs
1

Vårtorna vid papova brukar inte vara under pälsen, utan vara hårlösa, så det låter inte som papova. 

Hon borde inte få papova nu om hon utsatts för smittan senast när hon bodde i djuraffären, men smittan kan ju komma från om man själv till exempel träffat en smittad hamster, eller från saker som en smittad hamster använt till exempel, om det nu skulle vara papova då.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ebbamedruby
1

#5 okej, tack! tror dock att det är mat eftersom att jag inte kunde se den heller

ebbamedruby
4

Ville bara säga att det var mat eftersom knölen inte är kvar längre :)

Ebbzenbabbzen
0

#7 vad bra!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com