Tips på foderblandning
Hej! Ska skaffa hamster snart och letar runt lite på vad jag ska köpa för mat. Men är jätteförvirrad och vet inte vad jag ska köpa. Så någon som har ett konkret tips på en bra "hamsterblandning" man kan köpa (gärna med länk). Bor i västerås och har varit på arken zoo men där hade dom bara mat med en massa skumma färgglada pluppar, och i en annan djuraffär vid netonet så fanns en "hemmagjord" blandning men vet inte om jag vågar köpa den för det är inte så många som handlar där så maten i tunnan kanske är gammal?:/ grizzly zoo har jag inte varit inne i än, nån som vet om det finns nån bra mat där?
Tack :)
Jag tycker Hamster Complete är bra. Tror det finns på Grizzly.
Miss Emmi's uppfödning
Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se
foderblandning ska du nog inte ha alls, den färgglada det vill säga. Innehåller supermycket socker och fett. Kör på pellets! Som #1 sa så är complete bra!
Hamstrar vad jag har uppfattat, iaf mina, som du ska köpa ifrån ratar pellets totalt, då det är inget att rekommendera. Brukar finnas vissa bra gnagarblandningar i lösvikt hos vissa djuraffärer :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag trodde att hamstrar skulle ha mat med lite olika sorters fröer och så. Men tänkte köpa lite av gnagarblandningen i lösvikt idag (i den där affären som jag tror inte är så välbesökt) och se hur det verkar :)
Jag brukar alltid köpa oxbow essentials till mina :)
De älskar det! och det är mycket nyttigare än vanlig hamsterblandning som man köper från affären som inehåller alldeles för mycket fett och lätt gör hamstrar överviktiga (i alla fall de som lätt kan bli lite mulliga hehe)
Men Oxbow är verkligen jättebra! fick det rekomenderat av en vetrinär från mälarkliniken och har använt den sen dess! man kan köpa den på
http://vetzoo.se/essentials-hamster-and-gerbil-food eller på vissa veterinärkliniker :)
Xoxos hamsteruppfödning ~ http://xoxoshamstrar.weebly.com/
Man kan blanda egen mat om man vill. Då har man bra koll på vad hamstern får i sig och det är mkt nyttigare än djuraffärsblandningar.
Här finns det en tråd om det: http://hamster.ifokus.se/discussions/51a9a9b58e0e743db1001c1d-vill-gora-egen-hamstermat
#6 blir det nån skillnad i pris på att blanda eget?:)
det ser bra ut över lag enligt mig, men dock är där hö strån i som kan höra hål på deras kindpåsar.
Jag köper selectiv hamster pelets från arken zoo erikslund, gul påse med hjärtformade peletts, och i dom finns frön i pressade. Sen från grizzly köper jag lösvikt med ärtplättar, johanesbröd, morötter å så å blandar med pelletsen så de blir lite mer att välja på :) väldigt populär blandning här :)
Hamster Complete finns på Arkens zoo och på grissly zoo :D
Jag köper Crispy Musli till min Baloo och han tycker det är jättegott med alla solrosfrön ;)
don't let anyone destroy your happiness 
Hittade detta på Coop som såg ganska rent och bra ut utan en massa färgglada pluppar. Kanske kan köpa sånt och blanda i hamster complete eller rat complete eller nåt? :)
länk: http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produkt/Fullkostblandn-smadjur-2,3kg/991300.aspx
Ursäkta mig, men vad har alla hamster människor emot solrosfrön och feta frön 😉? Tycker den blandningen från coop ser oerhört äcklig ut för dom, bara massa små fröer. Inga stor fröer…
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
detta är ju rena rama djungeln :( vet inte hur jag ska göra :(
#13 Den blandningen skulle jag undvika dela för att den innehåller kanin pellets men ochså små bitar hö.Hö skaver hål på hamsterns kind påsar.Det finns en blandning jag brukar köpa på djur affären som heter Nature mini hamster ochså finns det en för guldhamstrar som heter bara Nature hamster
#14 det handlar om att många hamstrar har svårt att hålla vikten och att ge feta fröer gör det lättare för hamstern att bli överviktig. Vilket inte är bra alls. Det är väldigt viktigt att hamstern är sund, inte för smal men absolut inte för tjock heller. #15 oja det är den jätte djungel :) jag har alltid kört på hamster complete, den innehåller allt hamstern behöver och hamstern kan inte plocka ut det som är godast utan får i sig allt. Min hamster gillade det med det är väldigt prisvärt. Jag kompletterade med fågelfröer. Det går att köpa överallt och spelar inte jätte stor roll vilka. Anledningen till fröerna i mitt fall var att jag ville ge honom en aktivitet som stimulerar hans naturliga beteende. Sprider ut fröerna i spånet ungefär en nypa till min dvärg. Bäst är att välja några fröer som inte innehåller mycket solrosfrön eller andra nötter just för att hamstern inte ska bli överviktigt. Man får inte ge för mycket frön heller. Jag använde underlat frön. Nu har jag blandat med några större fröer jag köpte. Min hamsterär aallergisk mot något så jag har egen blandning nu men hade hellre haft hamster complete som förut.
Anna och taxen Max
Köper du complete eller selective pelets så vet du att du har ett helfoder som innehåller allt hamstern behöver :) sen kan du lägga i i lite andra saker själv som fröer eller son ja skrev, ärtplattor å grejer, grizzly på erikslund har många lösvikts sorter att välja på. Jag har både hamster komplete och selective hamster pelets men komplete är ratat och selective älskat.. Du får testa och se :)
Tack för hjälpen allihop! :)