guld eller dvärghamster?
guldhamster eller dvärghamster? vad föredrar ni? för och nackdelar? Vill veta allt!
Det är ju såklart en smaksak.
Själv föredrar jag guldhamster då jag tycker dom verkar lite lugnare och dom är lite mer och ta i om man säger så! haha :)
Nackdel , jag tycker det ser så tråkigt ut när dom sitter där ensamma men dom vill ju bara vara ensamma men endå , andra nackdelen är att dom kan smittas av Papova , det är ju inte så vanligt i Svergie men det händer då och då.
Dvärghamster kan jag inte svara på så mycket då jag inte har haft det nån gång men jag tror dom är lite aktivare än guldisarna och det kan ju vara både positivt/negativ för olika personer på grund av vad man själv tycker. Jag tycker att det är bra att dom flesta dvärghamsterarter går och ha i par/flock vilket jag tycker är bra. Jag tror att den Kinesiska ska vara ensam , men det är nog den enda av arterna.
Dvärgisar är ju mindre en guldisarna vilket jag tycker är en nackdel men som sagt , vissa föredrar mindre arter så det är ju en smaksak som sagt.
Nu har jag svarat efter mina åsikter och min smaksak :)
Tack!! Det lutar åt en guldis men vill ändå höra folks åsikter! :) #1
Jag tänker satsa på kinesisk dvärghamster.
Jag skrev ihop den här "önskelistan"
http://svenskahamsterforeningen.ifokus.se/discussions/52e924c3ce12c432760005a2-291-kkinesisk-dvarghamster-som-sallskapshamster?participating-1
och kom på så sätt fram till att kinesisk dvärghamster skulle passa mig bäst.
Både och, så länge det är rätt temperament! 🙂 Jag tycker bäst om guldhamstrar och kinesisk dvärghamster. Fördelen med guldhamstrarna är storleken och dessutom den stora variationen i utseende. Fördelen jag ser med den kinesiska är temperamentet. Det hade dock varit roligare om den fanns i fler färger.
Jag föredrar dvärghamster då dem är roligare på alla sätt och vis, enligt mig. Sen så har jag bara dåliga erfarenheter av guldhamstrar..
För mig stod också valet mellan guldhamster o dvärghamster och det blev en underbar liten guldis. Jag personligen uppfattar dem som intelligentare och personligare än dvärghamstrar och sen är det roligt med alla färger.