Vilket bottenmeterial är bäst?
Finns säkert många liknande trådar, men jag undrar nu helt enkelt vilket Bottenmaterial du föredrar till din hamster.
Jag hade först vanligt strö (tror det var kutterspån) men tyckte det dammade och kliade i näsan, på mig, och då verkar det ju inte så bra för hamstern.
Nu använder jag ett som heter "Smådjurströ av trä", från Wood Flakes, som de använde i djuraffären, där jag köpte min hamster. Det luktar inte och är lätt att städa, men det är tungt och verkar väldigt hårt! Fast det kanske inte gör något?
Jag funderade på Alspån, någon som rekommenderar det? Skulle gärna vilja välja ett att hålla fast vid…
Vilket använder du?
Vilket är bäst?
Ska ha det till min första hamster, Guldhamstern Crombie som är 3 månader😉
Jag använder toa-lätt. Förut använde jag kutterspån men det kom spån överallt och så luktade det typ trälack i hela rummet ibland.
Det jag tror är bäst är nog torv! Det vill jag gärna testa.
Jag använder papper som ser ut som pellets,Toa-lätt och som är jättebra jag tycker också att alspån funkar jättebra.Kutterspån kan man ha men det är så dammigt tycker jag ! 😉
Jag använder lättströ. Luktar bra, fastnar inte i hans långa päls osv.
Jag använder lättströ. Det är bra, för det fastnar inte lika lätt i pälsen.
Jag blandar al spån och kutterspån. Dem kutterspån påsarna man köper tex på ICA luktar inget. Min hamster gräver inger, så har man en hamster som gräver är inte toa-lätt eller al spån bra tycker jag. Torv är absolut inget alternativ. Då blir hamstern svart o smutsig. Torv är brändhästbajs m.m. Det kan inte vara bra för hamstern :-)
Torv är väl torkad, näst intill steril vitmossa?
Torv är absolut inte bränt hästbajs och det inte farligt att ha till hamstrar, dom blir inte svarta men kan bli lite smutsiga och bruna under tassarna av det om man har en väldigt ljus hamster. Torv är en jordart, där man plockar fram torven kallas för en torvmosse. Torv består av växtrester som blad, polen, rötter, mm som hindrats delvis av att brytas ner pga att det varit för dålig syre under jorden. Torv är en helt naturlig produkt och av hela sveriges yta så är 63 000 kvadratmeter bestående av torvmark.
Har ingen hamster utan gerbiler men jag har alspån blandat med carefresh och min pappa som är allergisk mot dammet eller vad det är i vanligt kutterspån har inte känt av alpånet eller carefresh. Dock kan man se att carefresh dammar lite men inte alls mycket. Plus så är alspån och carefresh luktfritt. Kan rekomendera dem två.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Alspån funkar helt toppen tycker jag ! Toa-lätt och carefresh är också jättebra!

Jag tycker bäst om STL-strö, men mitt granngården säljer inte det längre tyvärr, så nu kör jag lättströ.
Torv var bra för hamstrarna, men funkade inte alls för mig, det blev ett lager med grått torvdamm över hela rummet där hamstrarna bor. :(
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#7 Torv görs även av hästgödsel. Har själv gjort torv. Det är bränd hästbajs. Om du inte känner till så är hästar växtätare :-) Och som det skrevs, det dammar. Torv är bra till större djur som har sin näsa högt upp ;-)
Har också jobbat på en torvmosse och NEJ!!! Det är inte bränt hästvana utan det är löv, gräs och annat från naturen som legat under jord i många år i en syrefattig miljö som man gräver fram och torkar! Förstår inte vartifrån du fått att det är hästskit!! Och ja. Jag vet mycket väl att hästar är växtätare med tanke på att jag haft egna hästar i stort sett hela mitt liv! :)
#12 många har torv till hästar och det är väldigt uppskattat att ha i trädgården. Det kanske är "den typen" av torv du menar? Torv är som sagt en typ jord. Tycker själv det är grymt bra till häst och varit med "från häst till jord" när dom använder torven från samma ställe jag tömde kärran efter mockningen till när vi planterade purjolök på ett annat ställe.
Anna och taxen Max
#13 varför så sur/aggressiv i sättet du skriver på? du kanske har rätt men du kan även ha fel, så du kanske ska tänka på vilket sätt du uttycker dig på.
#15 har varken skrivit surt eller aggressivt! Det är du som väljer att läsa det som ett surt eller aggressivt inlägg! :) jag har bara skrivit att "NEJ, torv är verkligen inte bränt hästskit" vilket det inte är! Tolka hur ni vill! :)
Olika människor kan använda samma ord för olika saker. Vi kan avsluta den diskussionan med att konstatera att ingen använder hästskit som strö till sina hamstrar men många tycker att material som hämtas från f.d. torvmossar är ett bra Bottenmaterial.