Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllningguldhamster
LĂ€st 596 ggr
Tipsi3
0

Kan detta bli ett problem?

Hej! đŸ‘‹

Jag ska hÀmta hem min hamster om nÄgra veckor, och kom att tÀnka pÄ en sak. Min kompis, som jag Àr med nÀstan varje dag, har en djuraffÀrsköpt guldhamster. Tidigare har den varit sjuk, utan anledning, och sjukdomen "ligger" antagligen i generna eftersom den djuraffÀren köper in frÄn grossist. Den kan ju Àven bÀra pÄ nÄgot ifrÄn djuraffÀren, jag Àr inte sÀker men det kan ju vara sÄ.

Hur blir det dÄ? Borde jag ta avstÄnd frÄn den hamstern och min kompis eller finns det en bÀttre lösning, för att ta avstÄnd frÄn henne finns inte pÄ kartan.

Är detta ett problem, hur ska jag göra?

Tacksam för svar!

Tindra đŸ™‚

Med VĂ€nlig HĂ€lsning Tindra

Medarbetare pÄ guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[Ingunn_1969]
1

En hamster Àr inte sjuk utan anledning, den Àr ju sjuk för att den har en sjukdom. Vissa sjukdomar Àr genetiska, andra Àr det inte. Att den kommer frÄn grossist betyder ju inte per automatik att den Àr sjuk, det Àr ju inte sÄ att grossister medvetet avlar pÄ sjuka djur, tvÀrtom Àr ju en grossist intresserad av att ha en bra produkt att sÀlja vilket innebÀr att de tjÀnar mest pÄ att sÀlja sÄ friska djur som möjligt till djuraffÀrerna. Om en grossist sÀljer bara sjuka djur till djuraffÀrerna sÄ antar jag att de flesta djuraffÀrer skulle byta leverantör. Det du kan vara uppmÀrksam pÄ Àr om hamstern visar symptom pÄ papova. DÄ kan det bli besvÀrligt att fortsÀtta umgÄs om du vill vara sÀker pÄ att din hamster inte smittas. I övrigt sÄ kan du tÀnka pÄ att alltid tvÀtta hÀnderna nÀr du kommer hem efter att ha varit hos din kompis.

MissEmmis
0

Hej Tindra! Vilka symptom har din kompis hamster haft? Om det Àr genetiskt kan det inte smitta din hamster. Men om det Àr papova sÄ kan din hamster bli smittad.

Jag rekommenderar av smittskyddsskÀl att du inte rör vid din kompis hamster och att hon inte rör vid med din. Och att ni bÄda tvÀttar hÀnderna noga efter att ni har gosat med era egna hamstrar. För att vara extra sÀker kan du Àven byta klÀder varje gÄng efter att du har varit hemma hos henne ocksÄ. Lycka till!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

cecbur
0

Du skulle kunna vÀlja en dvÀrghamster. De blir inte sjuka av papova.
(Dock hamnar din hamster i karantÀn och ni fÄr inte trÀffa andra hamstrar om din kompis hamster mot förmodan skulle fÄ papova.)

Johanna♄
0

DvÀrghamstrar Àr bra ocksÄ, dem blir inte sjuka av papova. Men om du vÀljer en dvÀrghamster ska du nog vÀrja en vintervit eller nÄgot sÄnt, inte den minsta sorten! Den minsta sorten Àr svÄr att fÄ tam!!

cecbur
0

TvĂ„ vintervita eller en kinesisk dvĂ€rghamster sĂ„ som jag har förstĂ„tt det. Roborovskis Ă€r som sagt svĂ„r att fĂ„ tam.   :-)

Tipsi3
0

#3, #4 och #5 Nej, att byta till en dvĂ€rghamster tĂ€nker jag inte, men jag förstĂ„r hur ni tĂ€nker :)

#1 Ja, det förstÄr jag, men just den hÀr grossisten verkar inte bry sig sÀrkilt mycket /: Jag har 2-3 kompisar som köpt frÄn en och samma djuraffÀr, och alla hamstrar har blivit sjuka och vissa Àven dött av det. Ja, jag fÄr nog tvÀtta hÀnderna och sÄ :)

#2 Hm.. Har för mig att hon inte Ät, hade problem med magen och nÄgot sÄnt :( Men messade lite med uppfödaren jag ska köpa hamstern ifrÄn, och hon sa att kompisens hamster antgligen Àr papovafri eftersom hon Àr ett par mÄnader över 1 Är. Att inte hÄlla i varandras hamstrar blir en utmaning jag tror att vi inte klarar xD Men vi kanske kan sprita och tvÀtta hÀnderna nogrannt innan och efter hanteringen av varandras hamstrar, eller vad tror du? :)

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
0

Även byta klĂ€der, duscha, tvĂ€tta hĂ„r noga osv Ă€r viktigt isf đŸ™‚

// Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Sofia ,VĂ€dersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare pĂ„ Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tipsi3
0

Okej, fÄr nog helt enkelt se till att begrÀnsa mina besök hos henne. Vi fÄr vara mer ute eller nÀr vi Àr flera hos nÄgon annan.

Hur tror ni att det gÄr om jag Àr hos hennes mamma, hennes hamster Àr hos hennes pappa, som hon bor varannan helg hos? Det borde ju inte vara nÄgon risk för sjukdomar dÀr? Eller?

-Toulouse Cola Fanuel-