Min hamster sover på toan.
Hej! Jag har en guldhamster och hon har börjat lägga sig och sova inne på hennes toalett. jag vet inte varför, hennes hus är ju mysigt, men istället går hon in och lägger sig på toan och sover.
Varför gör hon det? 🤔
Jag vet inte men jag har en teori.
Någon berättade att hon hade en hamster som levde fritt i hennes lägenhet. Den byggde 3 stycken bon på olika ställen. Någon annan sa att en hamster gärna vill att boet ska ha en bakdörr där den kan smita ut om t.ex. en räv skulle försöka gräva sig in genom huvudingången.
Jag gissar att en hamster känner sig tryggare om den har ett extra bo som den kan springa till om det första boet blir förstört av ett rovdjur.
(Att det inte finns några rovdjur i våra lägenheter är ju tyvärr svårt att förklara för en hamster.)
Jag gissar att det är skälet till att en hamster ibland boar utanför det avsedda boet (t.ex. i toaletten eller springhjulet) för att sedan flytta tillbaka till det vanliga boet igen.
Vad tror ni andra?
Okej, tack för svaret🙂
Just nu så har hon tagit med sig alla toalettpappersbitarna in till toan.Hon ligger under alla och sover. Men det är så konstigt, för hon stoppar toalettpappersbitarna i munnen innan hon spottar ut dem i toan eller boet, lika dant gör hon med maten då och jag vet att dem har sina kindpåsar för att kunna göra det, ser bara lite roligt ut.
Men kan det också vara för att hon är kall?
Alltså att hon ligger under alla bitarna även om hon har lång päls?
Min gjorde också det, då la jag i massa hus på olika ställen i buren sen fick hon bästämma själv.Man kan göra hus av vanliga jouce paket de älskar min hamster!Sen har jag en annan hamster hon har ett å samma hörn som hon sover i hela tiden !😉Hoppas det hjälpte!