Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4257 ggr
didajosse
0

Galler till Samla-låda?

Hej! Nu är det så att jag ska skaffa min första hamster och jag är så otroligt spänd! Loggar in här hur ofta som helst bara för att hålla mig uppdaterad bland alla nya inlägg, mailar med uppfödare och tar reda på allt jag behöver för att göra ett så bra hamsterhem som möjligt. Men jag funderar lite på det här med bur… 

Jag vill definitivt ha en plastbur, helst en duna, men de är ju tyvärr så himla dyra och jag gillar inte när de ser så.. hmm, barnsliga ut. Just nu är jag inne på att ha en samla-låda och var och tittade på en sådan idag. 130l är ju det bästa, såklart, men den är ju så himla stor! Jag är osäker på om det får plats in min lägenhet. Vad tycker ni om en 56*39 istället? Tycker ni att det är för litet? Själv tycker jag det är ok, men det kan vara bra att höra hur ni resonerar. Jag tänker skaffa mig en guldhamster.

Sen har jag också en fråga till er som har en samla-låda, hur gör ni med galler/nät till locket? Jag har listat ut hur jag skulle sätta fast det, men det jag undrar är vart jag hittar galler som funkar. Finns det någon affär som säljer ett litet galler som passar, eller ett stabilt nät?

Chress64
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 130L Samla-låda där jag gjorde hål i locket med hjälp av en löd-penna (brände/ smälte ut en stor fyrkant helt enkelt) då jag var rädd för sprickor om jag borrade/ sågade (men det lär också gå om man är försiktig).

Sen tog jag ett vanligt kylskåpsgaller som jag fick gratis på återvinningscentralen.

Jag gjorde små hål med hjälp av löd-pennan längs ena långsidan på hålet, sen fäste jag gallret där med hjälp av små buntband. (blev som små gångjärn). Svårt att beskriva, men hoppas du förstår med hjälp av bilderna.

Gjorde sen ytterligare två hål på sidan i framkant, och med hjälp av skruv och mutter, brickor och en avsågad tandborste fixade min händige man två "lås-flärpar". Går säkert att hitta på andra lösningar också, men vi tog vad vi hittade hemma. :-))

Blev i alla fall en billig och enkel lösning för oss.

Chress64
2

En till bild…

Chress64
1

och en till…

cleia80
0

Så himla käckt Chress64! =)

Jag har de små lådorna till bebisar som är på väg att flytta ut och har tillfälligt haft vuxna däri, men de tycker det är alldeles för litet! Visst är det väl godkänt, men då får du ha den ute i rasthage ett par timmar varje kväll för att det ska vara lugnt. Sen är det inte mycket plats på för att "möblera". Du var intresserad av en av mina ungar så då kan du ju få se lådorna när du kommer och tittar. =)

Ang. galler i taket så gjorde vi så att vi precis som Chress64 använde lödpenna och gjorde ett stort hål. Sen tog vi nät som vi köpte på Jula och fäste mha muttrar, skruvar och brickor. Även på de små lådorna då. Jätteenkelt och bra!

Ska se om jag kan ta kort på locket imorgon så får du se. Jag tycker absolut att du ska ha en 130l-låda till din hamster, då kommer den ha det väldigt bra!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com