Tappat pälslängden
Hej! Min långhåriga guldhamster Leif har tappat nästan all sin pälslängd förutom runt om och bakom öronen, hur kommer det sig? Kan det bero på åldern eller kanske brist på någon vitamin? Han blir snart 8 månader. Han är precis som vanligt annars, lugn och snäll samt äter och dricker som han ska.
Vad jag vet är det helt normalt att den långa pälsen skavs av, men jag kan ju ha fel
Ja så kan det nog vara, men kommer den att växa ut igen isåfall?
Vissa hanar, som ofta tenderar att ha lite klenare päls vid rumpan, kan tappa den. På vissa växer den ut, på andra inte. På en del kan det också vara så att de är klent pälsade när de är yngre, för att sen få lite mer fluff när de blir gamla.
#3 han har varit lagom fluffig förut, men han är tänkt att möjligtvis användas i avel senare, går det trots att han inte har ett mega-fluff?
#4: Tja, det är väl lite upp till en själv vad man anser är gott nog för sin avel. Jag har använt en klent pälsad hane i en långhårskull och även ungarna blev ganska klent pälsade, vad jag kan komma ihåg. Har använt fler klent pälsade, men då i korthårsaveln. Har den andra väldigt bra egenskaper kan den ändå vara värdefull i aveln. Man får helt enkelt se till helheten.
#6 ja han har ju haft fin päls fram tills nu och han har ett underbart temperament :)

Mina långhårshanar brukar ofta fälla sin långa päls i alla fall någon gång under livet, sedan kan det växa ut igen och bli lika fint.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#8 skönt o höra får hoppas på att det är så då :D!
haha min hamster ser exakt likadan ut! exakt samma färg, och endast längre och ljusare päls vid baken. Har faktiskt ingen aning om varför de fäller pälsen heller :/
Kan vara cancer
#10: Det finns flera orsaker till att de kan tappa päls. En är att de kan fastna i något och det lossnar, det kan lossna pga skav och det kan säkerligen lossna pga hormonförändringar. Jag har inte haft någon hane som tappat sin päls, utan haft det motsatta. Dvs hanar som var dåligt pälsade fram tills de blev antingen 1 år eller 2. Har haft en hona som "tappade" päls, fick fläckar med kortare päls. Där var det fråga om överdrivet gnidande vid brunst.