Cremegult
Hur stor koll har ni på detta med cremegult? Jag sitter som registrator i SHF och även om jag varit med då föreningen ändrade avelsreglerna kring creme och gult så måste jag tänka till både en och två gånger då det kommer in registreringar med just dessa avkommor.. det är tjorvigt för hjärnan helt enkelt..
Så jag är lite nyfiken på hur ni tagit till er rekommendationerna kring creme/gula parningar. Förstår man vad rekommendationerna SHF har; innebär och varför reglerna ser ut som de gör? Man kan lätt bli förvirrad av detta med sköldpadd/gult och creme i kombination *puh*
Så hur tolkar Ni rekommendationerna?
Kan vara bra att veta om det är på sin plats att göra en omformulering på hemsidan eller liknande 🙂
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Inte ett enda svar.. tycker ni det är tjorvigt med cremegult? Ni som avlar på cremebaserade varianter förstår jag inte vill ha in gult i era linjer, för er är det ju jätte viktigt att det inte slarvas med info kring ev. cremegula hamstrar..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
En av de första sakerna jag fick lära mig när jag började avla var att inte para creme och gul. Den ända anledningen är väll att färgerna blir blasiga, man vet egentligen inte in eller ut. Det är ganska svårt att se om en creme är en ren creme eller en cremegul och seriösa uppfödare vill ju bara ha rena cremelinjer. Sen är det väldigt svårt att se om en cremebaserad hamster är skp eller cremegul. Detta är väll lite som med hybrider. Det är för att vi vill ha "rena" djur. Hybrider kan ju egentligen få vilka konstiga färger som helst och man vet inte vad det är och hur det fungerar. Samma som med creme och gult. Man vill ha rena led av creme och inte behöva oroa sig att det ska dyka upp gult helt plötsligt, cremefärgen blir också gulaktig när den förekommer med gult och det är ju inte önskevärt då man strävar efter så kraftigt aprikos som möjligt. 🙂
Detta var också det första jag fick lära mig, bla från Roonja. Jag vill inte ha in cremegult i mina linjer! Men det verkar populärt att blanda tyvärr
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Säger som dom två övriga när det handlar om cremegult.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack för era svar! :)
Jag tycker att det var lättare att hålla reda på förut då det var "otillåtet" att blanda creme och gult.
För då var det bara så. Man skulle hålla isär kategorierna och så var det med det.
Nu när det är tillåtet att blanda in creme i de gula linjerna, för att kunna förbättra temperament och typ- i de gula linjerna.. så finns det även de som parar in gult fast de håller på med creme. För att de anser det vara okej.
Men då kan man ju förstöra fina cremelinjer, genom att ta in gult. Det tycker jag personligen känns jätte tråkigt :(
Tycker synd om de som avlar på creme och hittar obesläktade djur som man vill ha, och så ser man att det är gult inblandat.
Kan tänka mig att det är riktigt tjorvigt för nybörjare att sätta sig in i detta iom att det är OKEJ att ta in djur på ena hållet- men inte andra. Förstår ni hur jag menar? 🤔
Men samtidigt så läser man väl på om det man är intresserad av, så de som vill börja avla på creme etc, lär sig ju vad man ska undvika osv :)
_
#5 Jo exakt, det är ju väldigt jobbigt för nybörjare också. De får kanske in en hamster som är cremebaserad och skp till och parar den med en renavlad creme. Det har hänt två gånger nu på kort tid, men jag har rådit dem att sätta avelstopp på alla ungarna och bara ha dem som sällskap. Personligen tycker jag inga sådana parningar ska göras. :/
Har också fått lära mig att hålla creme och gult separerade från varandra, för det är inte kul att få in om man vill hålla cremelinjerna rena. Hade själv en cremebaserad hane som det någon generation senare visade sig att där fanns gult i linjerna, trots att det inte syntes i stammen (hans nf dotter gav skp). Just då blev det droppen och jag lade ner aveln på cremebaserat i korthår.
Så personligen tycker jag att man ska hålla creme och gult separat så långt det är möjligt. Vill man förbättra typ så brukar det ändå gå att få tag på fina vilttecknade, som jag tycker är ett bättre alternativ.
I slutändan gör ju dock var och en som man själv vill, på gott och ont skulle man väl kunna säga lite beroende på.