Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 717 ggr
Lon@
2014-01-29 19:52
0

Lämpliga hamstermått?

Hur stora buren och hjulet bör vara har jag koll på nu men vad gäller andra mått? 
Det blir troligen en guldhamster men skriv gärna vad som funkar för dvärghamstrar också, jag har inte helt bestämt mig.
Så - hur stort bör ett hus vara? Och ingången?
Diameter på tunnlar?
Och hur litet är hamstersäkert, tänker på när den skall vara ute i rummet och i hur små skrymslen den kommer in i?
Badrummet är det säkraste stället jag har men där finns ju en avloppssil…
Hur hög bör en hage vara?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

jossa5
2014-01-29 19:57
0

Kommer hamsterns huvud in, kommer resten av hamstern också in. Precis som med katter kan dom ta sig in i väldigt små hål!

För en guldhamster bör du har en diameter på ca 5-6 cm, så att den inte behöver tränga sig in. Till dvärghamstrar går ca 3-4 cm i diameter bra. (Gäller för både tunnlar och ingångar till hus)

Hus är lite lurigt, det står på jordbruksverkets hemsida hur stort ett hus ska vara. Men jag har djur som inte bor i sina hus, dom bor i rör eller under äggkartonger etc. Så köp ett hus som hamstern inte behöver trängas i iaf.

För en dvärghamster så räcker höjden på en pallkrage, det är ca 20 cm om jag inte är helt vilse. För en guldhamster behöver du ha 30 cm iaf, och gärna se till att den inte kan klättra över. Dom kan vara ganska bra på det.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lon@
2014-01-29 22:06
0

Tack :-)!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Ellenwik
2014-01-29 22:47
0

Min hamster kom igenom ett par cm stort hål i sockeln en gång, så var jättenoga med att tejpa/täcka alla hål du hittar, hur små de än är. Bakom ett elementet kan hamstern också klättra upp så var noga med att täcka där med :)

Har du ingen avloppspropp till badkaret?

Mvh Ellen

BlommaHälsningar från oss Blomma