hamster ♥
Igår köpte jag en ny, söt liten hamster. Den är brun och vit. Hon är så söt! Hon är 6 veckor. ❤️
Men jag undrar en sak, ska dem låta typ "arga" i rösten? Som om dem morrar? För det gör min, ibland. Det låter lite konstigt för så lät inte min andra hamster. Är det bara för att dem pratar på olika sätt eller är hon bara arg/stressad?
Nej en hamster ska inte låta mer om den är rädd eller arg, då gör den ett högt gällt pip.
Vart köpte du hamstern? Är den köpt från djuraffär?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
(Hamstrar kan även pipa i brunst & gnissla/hacka tänder, men det låter knappast "argt")
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Antagligen är den lite rädd och osäker, den har ju precis nyinflyttad! :) Om det är som jag tror, försvinner ljuden nog när hon känner sig tryggare! :D
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Jag köpte henne i en djuraffär ja, vad menar du med det?
Tack Tinda 🙂
Hamstrar från djuraffärer är oftast från grossister där dom inte blir hanterade eller vana vid människor och därför kan det ta lång tid för dom att bli tama. Så antagligen är hon bara rädd men med tålamod och godis borde det gå bra :)
Jaha?
När min ena hamster var ny pip/fräste hon också när jag kom lite för nära med händerna för hon var inte van vid människor, men hon vande sig rätt så fort. Var bara försiktig i början och ha tålamod. Försökt inte ta tag i eller lyfta hamstern utan håll bara händerna stilla nära den så den vänjer sig. Prata när du närmar dig hamstern/buren, så vet den att du är där och gör lugna rörelser. Ge mat till den ur handen så den förknippar dem med nåt bra. Ifall du behöver ta upp hamstern ur buren för att byta eller liknande innan den blivit tillräckligt tam, så kan du försöka få den att gå in i ngt som du lyfter den i så den inte förknippar dina händer med något otrevligt. Ta en toarulle och tejpa igen med papper i ena änden till en dvärghamster och kanske en mjölkkartong eller nåt till en guldhamster, sen håller du rullen/kartongen framför hamstern och förhoppningsvis går den in i röret och då håller du för i andra änden med handen eller en kartong bit. Min hamster ändrade inställning mot mig när hon förstod att mina händer betydde att hon skulle få komma ut på golvet, tror mest de ser på mig som en hiss mellan golvet och buren. Lycka till!
Inte ovanligt att hamstrar från grossist har problem med andning, luftvägar och en hel del andra sjukdomar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nu låter hon inget. Inte rädd eller arg. Hon är nyfiken, kommer fram, äter ur handen och vi får klappa henne :-)
#10 Haha, tänkte väl att det skulle försvinna ;)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Ja, där hade du rätt ;) Hon är tam nu! Hon bitts inte, hon gillar att vara i handen och gosa och hon kan klättra upp i handen när man har den framför henne :))
Tack för tipset allihopa, det var verkligen snällt! Som min mamma (rost) säger, så har hon blivit tam nu 🙂