Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 732 ggr
Emeliebusunge
0

Rädd eller sjuk?

Jag fick hem Den senaste tillskottet i familjen,Wilson,för 1,5 vecka sedan.Jag har tagit upp honom några gånger sen dess när jag sett att han har varit uppe (han sover väääldigt mycket) men bara ganska korta stunder.Nu för en stund sedan tog jag ut han och lät han springa på min säng medans jag betraktade honom.Han knorrade varvat med att det lät som om han åt frön varvat med läten som liknade små nysningar…typ.Svårt att förklara. Min första tanke var att han kanske blev rädd när jag tog upp honom men samtidigt är han väldigt social.Han kryper upp på mig,gärna upp i handen om man håller den framför honom (även när han är lös i sängen) och han kan sätta sig och tvätta sig bredvid mig.Han är en väldigt snäll och nyfiken hamster. Tidigare har han bott hemma hos en 20 årig kille utan sällskap av samma artfrände.Kan det vara att han inte trivs med tillvaron och mina andra hamstrars lukter? Han är inte agressiv emot dom men han ignorerar dom…Som om hon inte fattar vad dom är för något (har haft mina i gallerbur på sängen och Wilson lös utanför). Är han rädd eller kan han vara sjuk?

Mimmi_Lola
0

Jag skulle inte säga att han är sjuk i allafall. :) Min hamster brukar också låta så som du beskrev att din Wilson brukar låta, och det har inte varit någon fara med det. :) Kanske Wilson är ovan med dina andra hamstrar? Jag är ingen expert, men jag tror inte att han är sjuk, bara lite misstänksam nu i början. :) Med vänlig hälsning, Mimmi och Snurran :)

Med vänlig hälsning, Mimmi

natalie01
0

Min och min kompis hamstrar nyser lite ibland typ när dom luktar på något

Emeliebusunge
0

Han kanske bara är lite misstänksam samtidigt som han är nyfiken då?

[GeeGee]
0

Ja, så länge du inte tycker att han nyser väldigt ofta eller att han verkar andas tungt eller liknande eller att han snabbt blir trött så skulle jag inte tro att han är sjuk i alla fall. Min hamster, kan gå omkring för sig själv bland och få fram något svagt pipande ljud men han verkar knappt förstå själv att han gör det utan är superpigg.

Ordentliga upprepade nysningar är dock inte helt normalt så är det det han gör borde han kollas upp då de lätt kan få luftvägsproblem som lunginflammation osv och då är det snabb hjälp som behövs.

Lycka till =D

Johanna♥
0

Jag skulle nog säga att han är sjuk, kanske allergisk emot något…

Eller så känner han sig inte trygg med allt/alla omkring sig.

Ett litet tips: Jag har läst på Internet att foderblandning/hamsterblandning inerhåller för mycket fettrika fröer och nötter, det kan tydligen ge cancer, leversjukdom, förkortad livslängd och annat… Inte roligt… Men sök på (bra mat för hamstrar) så får du upp den sidan så kan du se hur man blandar egen mat till dem.

Ge dem en grönsak varje dag!

Okej, du undrar kanske varför jag skrev detta till dig, jo du har ju några hamstrar och du tycker nog att det är bra att veta.

Emeliebusunge
0

#5 Jag ska börja blanda egen mat.Men tack för att du skrev :) Han nyser inte ordentligt