Stroke/hjärnblödning & diabetes?
Min dvärgis har troligen drabbas av en stroke/hjärnblödning då han är sne vänster, utöver det här han som normalt, han äter, dricker är pigg som han brukar vara. Dock trillar han om kull.
Har tagit bort det ena planet som är buren så det bara är botten för att minska risken för han ska trilla ner och skada sig.
Min fråga är, vad tycker ni att man ska göra, vad är bäst för hamstern?
Sen börjar jag fundera på om han diabetes med, då delvis av symtomerna stämmer
**Symtomer vid diabetes:
**Hamstern dricker överdrivet mycket - Det är inget jag kan se att han gör
Kissar oftare än vanligt - Inget tecken på honom
Hamstern äter mer än vanligt - Kan må hända hos honom
Sover mer än vanligt - Sover i stort sätt jämt, han kommer upp någon gång ibland om dagen i max 2-3 min
Aggressivt beteende (hamstern kanske biter dig) - Något som är extrem tydligt, det går inte ens att röra honom, han reagerar så på allt som rör vid honom.
Hamstern skakar/darrar ibland - Inget tecken
Går ner i vikt, ibland även svullen mage. - tvärt om, han är väldigt tjock av sig.
Vad tror ni? vore tacksamt om ni kom med några yttrande om hur ni hade gjort vid stroke/hjärnblödning trots att hamstern som vanligt i övrigt. och om han kan ha diabetes?
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Låter inte riktigt som diabetes då han inte kissar eller dricker överdrivet mycket. Men det kan ju vara resultat av stroken som hamster har fått, att han ändrat vanor och så.
Nu är jag långt ifrån nån expert, men jag har fått uppfattningen att dom dricker mycket vid diabetes.
Men hur mycket trillar hamstern omkull? Kan ha gå normalt? Är ju ganska svårt att säga något utan att ha sett hamstern. Men kom ihåg att hamstern kan lida även om den inte visar det utåt. Så är du väldigt osäker är det nog bäst att åka till en veterinär och be dom om hjälp.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 okej
Han kan gå som normalt o klättrar även på gallret och är alltid med och glad. Inte som jag läst att det går runt i cirklar vid stroke, så han går som normalt.
Wallix´s Hamstrar
#2 jag skulle snarare tro att din hamster har fått "sneskalle" beroende på något annat. Jag hade en dvärghamster kille som fick öroninflammation och med det även vart sne åt höger (höger öra han var sjuk på) och han betedde sig ungefär som du beskriver att din gör.
Han fick gå på antibiotika i 10 dagar och var efter det frisk och helt sig självt, bortsett från att han fortsatte att vara "sne".
❤️ Älskade husdjur
#3 okej
Wallix´s Hamstrar
#4 så jag rekommenderar dig att du besöker veterinär snarast.
❤️ Älskade husdjur
Jag tycker att du ska ringa till smådjurskriniken så att dem kan kolla på din hamster så dem får se vad som är fel med henne/honom…
Det var nämligen så att förra veckan så märkte jag att min hamster mådde jätte dåligt, den ville inte äta, dricka, bajsa/kissa, hon kunde inte häller gå normalt för hon trillade hela tiden, var trött o.s.v…
Jag ringde till smådjurskriniken och fick en massa tips, men var ändå tvungen att åka in och kolla vad det var. Det visade sig att hon hade fått en elakaktiv tumör (cancer) och hon var ju gammal så hon var tvungen att avlivas för att hon inte skulle överleva en operation…
Men iallafall så tycker jag att du ska åka in med din hamster till smådjurskriniken så fort som möjligt så att dem kan se vad det är, och förhoppningsvis så kan de hjälpa henne/honom.
Om han är aggresiv kanske han har ont någon stans? Eller ser dåligt och blir rädd? Hur gammal är hamstern?
#7 den är ca 7 månader
Wallix´s Hamstrar
Veterinär fort. Då hamstrar inte visar att de har ont eftersom att de är bytesdjur.. Lycka till ❤️
Skulle också misstänka att det är en inflammation i innerörat, då kan de börja gå snett och få problem med balanssinnet.
Be en veterinär titta på honom och skriva ut något mot inflammation, så provar du och ser om det blir någon förbättring.
Är det det som är problemet bör han bli bra efter ett par dagar av medicin :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Alltså jag bara måste bli arg nu…man skriver inte en fråga här om hamstern uppenbart är sjuk! Då åker man till veterinär!!!
Så sluta skriv här och åk iväg. Det är inte normalt med de symtom hamster uppvisas. Gång på gång kommer hamsterägare in alldeles för sent med sina djur och då n man fråga sig hr mycket de bryr sig egentligen?!