sand till hamster ?
Jag undrade om man kunde ha Sand som Bottenmaterial till dvärghamster efter som att dom lever ju i öknen vissa av dom i alla fall eller är det någon som har ett bra förslag på Bottenmaterial?
Till dvärgar är nog spån, alspån eller Carefresh bäst. Alla 3 har bra grävmöjligheter som de tycker om :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Man kan ha Sand, har själv testat det. Nackdelen är att det går åt mycket Sand då man behöver byta direkt, annars börjar det lukta äckligt då hamstrarna använder hela buren som toalett:P Så jag skulle INTE rekommendera Sand. Eventuellt dela upp så kanske hälften av buren är fylld med Sand och häften har sågspån osså en "kant" emellan så att det inte blandas :)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Vet inte om jag skulle rekommendera Sand som Bottenmaterial, de brukar ju göra sina behov i sanden. Det finns många bra Bottenmaterial Toa lätt är ett exempel:)
Dogs is my world ♥
#4 toa-lätt är lite avårt att gräva i och hårt för små dvärgtassar att gå på enligt mina erfarenheter :)
#6 Ja jag vet kom på det nu:p
Här är lite andra förslag. Torv,kutterspån,alspån
Dogs is my world ♥
Tack för alla fina tips skit bra ! :)
Torv är ju lite som jord, det kanske skulle funka? :)
Live
Laugh
Love 
Min hamster älskade att ha Sand. Han tyckte det var riktigt lajbans men efter ett tag började han kissa väldigt mycket och jag utökade buren för honom. Den blev så stor att det blev lite krångligt med Sand. Jag plockade alltid bort direkt jag märkte att han kissade och tog bort all våt Sand med en plast sked. Behövde inte byta all Sand ofta. Jag silade den, smidigt som tusan, och hällde tillbaka den. När jag tyckte att det luktade/kännes dags bytte jag antingen allt eller hälften. Kanske någon gång i månaden. Dock silade jag varje vecka. Jag skulle rekommendera att iallafall prova. Ibland går det bra och hamstrarna går på toaletten som dom ska och ibland, som min, byter dom hörn då och då vilket gör Sand lite krångligare. Om det inte funkar kan man använda det (helst blandat med chinchilla Sand tycker jag) som bad och toalett Sand.
Anna och taxen Max