vad e detta?
hej, köpte en sibirisk dvärghamster för ca 2 månader sedan.. har tidigare haft två stycken, så behöver lite hjälp eftersom att jag aldrig varit med om detta tidigare..
den är vit under och grå över, ganska mörk. och eftersom att jag köpt den på ett zoo så vet jag att man inte alltid kan ta deras ord för seriöst.
som ni ser på bilderna så har den fått massa vita fläckar på rygg, nos samt runt ögonen. undrar nu om det är så att detta är en vintervit dvärghamster? fläckarna den har är rätt så grova i och med att den är så pass mörk som den är..
är bara rädd över att det kan vara någonting annat… och kommer att dessa fläckar lägga sig jämnt över honom eller hur fungerar det? det är nu den senaste veckan/två veckorna jag märkt av detta.
samt, kommer den att isf återvända till dess mörka färg igen till våren eller ungefär när?
väldigt tacksam för svar, och jag ber om ursäkt för de dåliga mobil-bilderna, han ville inte sitta still när jag skulle fota ryggen samt att det var väldigt mörkt i rummet.
tack!
Nog ser det ut som vanlig päls i mina ögon vad jag kan se…
Men så är jag ju inte alls hamsterkunnig egentligen.
Verkar den ha besvär på något vis då?
Rent spontant ser det ju ut som vanlig päls och om det är vinterpäls som du själv misstänker är det ju inte så konstigt om den är lite grövre och varmare än den vanliga.
Sibiriska djur måste ju klara av extrem köld så det känns ju logiskt med vinterpäls…
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
inga besvär på något sätt.. har bara aldrig varit med om detta innan då jag aldrig haft en VINTERVIT dvärghamster. vill bara kolla läget i och med att det blev en såna kraftiga fläckar/ränder (vilket kanske inte syns så bra på bilderna) på den rätt så mörka pälsen under en sån kort tid (en-två veckor).. samt när eller om den återvänder till sin "vanliga" färg igen
Djur som byter vinter/sommarpäls brukar byta ganska fort när det väl händer, några veckor låter ganska normalt tycker jag.
Alla djur som byter päls byter ju inte nödvändigtvis hela pälsen heller, hur det är med din hamsterras har jag dock ingen som helst aning hur det brukar vara.
Vill bara att du ska veta att en sibirisk dvärghamster ÄR en vintervit dvärghamster, djuraffärerna kallar de bara för sibiriska 😉 Är inte så värst kunnig om detta med fläckarna, men tycker det ser normalt ut. Kolla på svenska hamster föreningens hemsida (www.hamsterforeningen.se) på färger som dvärhamstrar har, det kan vara en färg din hamster har?
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#7 Dvärghamstrarna i djuraffärer brukar vara hybrider av campells och vintervit
Dogs is my world ♥
#8 Ok, bra å veta :D
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Det är en vintervit dvärghamster (sibirisk) det är absolut ingen fara den byter päls nu har själv en min håller på att bli lite ljusare i pälsen.sedan ramlar hår tussar av inget farligt alls tror jag ha det gott :)
den får vinterpäls :D då får de lite fläckig eller helt vit päls och är jättesöta!
tack så mycket allihopa! den är nu nästan helt vit förutom huvudet :)
Va kul enp!
Du kan inte lägga in en ny bild på plutten så vi får se? 😃
ja absolut, skall försöka fixa någon bild imorgon :D
Nämen en så fin sötnöt! 💋 Ser ju nästan mönstrad ut av nu juh! 😃
Undrar om han kommer bli helvit eller om den förblir "mönstrad" eftersom han är Hybrid..
Tiden får väl utvisa?!
haha första gången jag sett en hamster få vinterpäls så man kan säga att jag var rädd när alla vita fläckar kom… men just nu är han typ silvergrå i verkligheten, vit under, och mörkgrå i ansiktet och tunna streck runt om honom så vi får la se :P sjukt kul iaf :D
Tycker han ser alldeles bedårande ut! Kul också med en lite annorlunda hamster som byter färg också! Lite spännande med! 😃
ja absolut hehe :D
Han kommer få sin vanliga färg sen!
#21 jupp antagligen! Trevligt med variation! 😃
ja det förstår jag :) blir det till våren eller när det börjar bli varmare ute eller jag har ingen aaaaning
Inte jag heller enp! Men det lär ju komma i alla fall när det kommer! Bara att vänta och se! Lite spännande då och se också! Kul!
Vintervita dvärghamstrar brukar få vit när det blir kallare ute. Det behöver inte vara varje vinter dem får vinterpäls utan dem kanske bara får det den första vintern. Men sen när det blir varmare så får dem tillbaka sin vanliga färg igen. Det är inte heller alla vintervita som får vinterpäls. Endel får aldrig sin vinterpäls. :) ;)