Grävbehov, hur tillgodose?
Jag har märkt att Tuva har ett starkt behov av att gräva. Hon gräver gärna bort allt sågspån tills allt ligger i ett hörn av buren eller utanför. Vad jag har sett så finns se dom som har grävlådor till sina hamstrar. Men hur gör jag för att fixa en sådan? Vad ska man ha för innehåll så man inte riskerar att hon gräver ner sig och sedan kvävs eller inte kommer upp? Vad mer ska man tänka på? Tänkte att man kanske kunde ha en lite större utanför buren i lekhagen så att hon har något att se fram emot där. Dela gärna med er av egna tankar, idéer och uppfinningar! :)
Mvh Jenna
För läänge sen tog jag en träskiva och sågade av en ganska hög kant och fyllde det med Sand :) går bra med jord med. Du kan också lägga en stor hög med spån i ena hörnet av buren så hon får möblera runt lite :) annars har jag en låda med jord i till mina :) och på denna bilden så har jag jord i en del av terrariet utan avskärmning :)
Det finns grävtorn att köpa om man gillar det,annars så funkar det med en stor låda i plast eller skokartong och ha i jord, torv,spån eller sand , beroende på vad hamstern gillar att gräva i…
Jag har haft Sand i Åskars grävtorn och han fick Sand i ögonen, så nu har han alspån i tornet istället och det funkar super bra.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag har dunaburar så att lägga in jord rakt i buren eller lägga in extra med sågspån är uteslutet. Då ligger allt på golvet när jag vaknar nästa morgon😃
Om man tar jord eller torv, finns det då ingen risk att dom gräver ner sig djupt och att tunneln sen kollapsar eller vad man ska säga? Har en ganska stor plastburk sen jag köpte skumtomtar i julas (röd stor), tänkte jag kanske kunde fylla den då :) Är det något spec jord? Måste man rengöra eller tvätta den?🤔 Grävtorn vore ju annars kanon, ser ju jättesmidigt ut! Är dom väldigt dyra?
Mvh Jenna
#3 Det finns i två storlekar,tror den lilla kostar under 200 kr och den större över 200.🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag tycker grävtornen är så små. Jag köpte en 45liters samla och fyllde den med spån. Tyvärr slutade han gräva efter det. Så typiskt :p
Anna och taxen Max
#7 Ja, jord bör också fungera ungefär likadant :) Som jag har uppfattat det skiljer sig torv och jord lite eftersom att torv är växtrester som ännu inte har hunnit brytas ner till jord. Men jag kan ha fel :p
Vad för Sand kan man ha? tänker att vanlig Sand från stranden och lekplatser innehåller en massa skit:/ kan man köpa "chinchilla-sand"? brukar hamstrar kissa där? För till min hamster jag hade för typ 6 år sen hade jag nån sorts toalettsand som klumpade ihop sig av kisset och det var väldigt smidigt att städa bort! Men nån sorts lek-sand där dom bara kan gräva i låter ju roligare. Hur gör era hamstrar? kombinerar dom sandlådan som lekplats och toalett?:)
Kanske lite sen på bollen nu, men jag har ett billigt tips. Tog en papperspåse (den lite stelare sorten man får i klädaffärer) och fyllde den med strö. Pressade ihop ströet så det blev kompaktare, det blir lättare för hamstern att få till gångar då. Sen la jag bara påsen ner i rasthagen, så kan hon gå i och ur som hon vill. Jag använder STL-strö och det stannar kvar i påsen, men kan tänka mig att sågspån sprider sig lättare.