Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 730 ggr
Jessiegirl1811
0

Hjälp med färger

Jag är inte så insatt i vilka färger olika hamstrar kan ge så jag uppskattar hjälp. Det är så att jag ska para min choklad lh rex med en antingen gul lh eller black silver pearl lh.

Vilka färger kan det bli?

Hope: Choklad E: Sobel bö Ee: Svart Eu: Choklad ds   

U: Choklad   Ue: Choklad Uu: Blå

Io: Gul E: Black Silver Pearl Ee: Black Silver Pearl Eu: Svart skp/vit

U: Normalfärgad skp Ue: Gul (creme/gul) Uu: Svart ds

Ior: Black Silver Pearl 

Io och Ior är syskon så deras föräldrar, mor & far föräldrar är samma.

http://ask.fm/JessicaReips

VickyF
0

Jag börjar med att gjöra en översikt över genetiken:

Hope: aa bb D_ Ee ll rxrx U? (kan bära på diluted-genen och kan vara umbrous)
Io: Aa E_ ll ToY (kan bära på creme)
Ior: aa E_ ll Sgsg ToY (kan bära på creme)

Päls: båda parningar vill ge 100% långhåriga (ll) ungar. Formodligen inte rex, men alla ungar blir bärare (Rxrx).

Färger:

Io: 50 % chans for svart (aa) färg, om inte Io visar sig vara bärare av creme (Ee). Om han är bärare blir det 25 % chans for creme (ee), och kom ihåg at creme gömmer svart. De resterande ungarna blir normalfärgade.
For honorna är det 50 % chans for sköldpadda (Toto)

Ior: 100 % svartbaserade ungar, båda svart (aa) och silversvart (aa Sgsg). Igen beror färgerna på om Ior är bärare av creme eller inte. Om han är bärare (Ee) är det 25 % chans för cremebaserad, båda creme (ee) och offwhite (ee Sgsg).
For honarna är det 50 % chans for sköldpadda (Toto).

Om Hope er umbrous och hanan är bärare av creme kan det även komma sobel (ee Uu). Om pappan är Ior kan du och med få silversobel (ee Sgsg Uu).

Io kan ge: svart, svart skp, nf, nf skp, creme?, sobel?
Ior kan ge: svart, svart skp, silversvart, silversvart skp, creme?, offwhite?, sobel?, silversobel?

Hoppas inte jag har missat något. Det är ju möjligt at en eller flera utav kandidaterna bärar andra recessiva färg-genar, men det får tiden visa :)

Jessiegirl1811
0

Tack så mycket, det hjälpte verkligen! :)

http://ask.fm/JessicaReips