Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 666 ggr
[Empisen]
0

Skalbaggar i fodret

Igår tömde jag över en halvfull påse med Vitakraft Menu Vital i en burk, en stund senare ska jag ge Exit mat och hela burken kryllar av små skalbaggar. Detta är andra gången det händer. Minns tyvärr inte om det var samma märke på Foder men är ganska säker på att det var det… 
Sista gången jag köper färdigblandat Foder någonsin. Ush. 

Ville bara varna för detta, någon som råkat ut för samma sak?

cookiedough101
0

Jag brukar stoppa in fodret i frysen i 24 h. Då brukar allt dö :)

[Empisen]
0

#1 Men skalbaggar är väl ändå inget man ska förvänta sig finnas i fodret? Det ska väl kunna undvikas kan man tycka? :s

cookiedough101
0

#2 håller verkligen med. Jag gör det för säkerhets skull, men egentligen ska jag inte behöva det :(

Fiona1234
0

Jag lägger det i frysen i 48 timmar, fast det är lösviktsfoder :).

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

fuzzie
0

När jag var yngre och köpte de fodret så hände de även mig en gång, inte så himla mysigt… 🤦‍♂️

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Emmaslindh
0

Tips är att kolla tillverknings datumet på påsen, när jag köper färdiga påsar (blandar oftast själv) så kollar jag att det inte är allt för gammalt. Skalbaggarna kommer (oftast/normalt) när maten är gammal, precis som gammalt mjöl kan innehålla mjölbaggar och mjölmask. Sen stoppar jag påsen i frysen i 24h - 48h beroende på om jag kommer ihåg att ta ut den eller ej.

❤️ Älskade husdjur 

chokladtassen
0

Japp har hänt mig med fast det flög maler över hela huset, köper inte mer Foder där längre :P

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

[Empisen]
0

Så de ligger redan i påsen? Kläcks de när maten blir gammal? 
För igår hade jag redan förbrukat halva innehållet och inte sett till några skalbaggar, påsen är återförslutningsbar så det kan inte ha kommit en utifrån heller.
Sen helt plötsligt så är påsen full av dem 🤔

Emmaslindh
0

#8 Vet inte vart de kommer ifrån, de vanligaste baggarna. Borde gå att hitta med google. :)

❤️ Älskade husdjur 

[Empisen]
0

Googlade lite och verkar vara så att äggen följer med maten och kläcks så småningom.

cookiedough101
0

#4 juste, 48 h gör jag också ;)

Tipsi3
0

Min kompis hamster Molly (R.I.P) hade skalbaggsägg i maten från djuraffären (De var så små att de inte syntes). Molly åt äggen och fick massa sjukdomar som veterinären hade svårt att få bort 😢

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-