Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 552 ggr
moonray
2014-01-03 19:16
0

hjälp!

Jag behöver råd och tips för att få min hamsters förtroende. 

Då han väl är uppe ur buren så är han världens goaste, brukar ibland även somna i handen och är väldigt lugn men nyfiken.

I buren är han raka motsatsen, inte alls som mina tidigare hamstrar. Dem brukar vid detta lag klättra upp mot handen för att komma upp men denna pojke är livrädd. Har suttit med mat i handen som han inte bryr sig om, att jaga honom går inte heller för det stressar ju bara upp honom ännu mer. Har blivit att man få ta upp honom då han är halvtrött alt. nyvaken. Men idag då jag skulle ta upp honom så gick han snabbt till attack och bet ljupt i fingret på mig. 

Så nu behöver jag lite mer tips och tricks från er, att testa med för är riktigt trött på det här. vill att han ska känna sig trygg med mig och nyfiken även i buren.

Scorpio97
2014-01-03 19:56
0

En av mina förra hamstrar såg buren som sitt revir, och jag var en inkräktare. Hon anföll därför handen när jag hade den i buren, men utanför var hon hur söt som helst. Så jag brukade sätta ner en liten plastskål, som hon fick klättra upp i, så att jag kunde ta ut henne. Det var den enda som fungerade. 

När han bet dig, var han nyvaken eller så då?
Brukar du prata och "varna" innan du har ner handen i buren?
Hade du nytvättade händer?

//Jessie

moonray
2014-01-03 21:47
0

okey , ja det låter nog som han med. 

ska testa med skålen. 

Brukar alltid få ta upp han då han är relativt nyvaken då det typ är "enda sättet" . men pratar alltid.

nu försökte jag igen , och han bet mig ennu en gång, såg dock nu att han har ena ögat fastklistrat. 

något han haft problem med förr. då har ja dock alltid kunnat ta upp honom och så brukade ja ta lite ljummet vatten så han fått upp ögat :/

så nu vet ja inte alls vad ja ska göra.

Scorpio97
2014-01-03 21:49
0

Är ögat igenklistrat så kanske han inte riktigt ser handen, och därför blir rädd?

//Jessie

moonray
2014-01-08 19:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dagen efter var ögat bättre och han har varit pigg och lekt runt. försökt på nytt att få upp honom, även lagt ner mig hand platt i buren (efter att ha pratat me honom) så att han ska kunna klättra upp själv, men han har bara kommit fram o bitit på mig….

vet ni ifall det går att uppfostra hamstrar? att få dem sluta bitas?

funderar om han också har en tumör kanske? Sen så har ja lagt märke till att hans päls uppe på ryggen blivit som en kal bena ungefär .. så tänkt ta han till vet. för undersökning…

men all tips från er uppskattas!! :(