Recept på hamsterkakor
Det finns en del liknande trådar men tyckte det kan vara bra med lite uppdatering 😉
Kan börja med att ge ut ett eget recept som jag kommit på med lite inspiration från youtube ^^ :
Knapriga Hamsterkuddar
ingredienser 10-20 st:
Skal:
1 msk majsmjöl
1 msk vetemjöl eller grahamsmjöl
1 msk vatten
Fyllning:
ca 1 tsk mosat äpple eller bär som hamstern tål.
+ lite frön eller annat gott din hamster gillar.
Sätt ugnen på 175 grader.
1. blanda ihop båda mjölsorterna. (har man inte majsmjöl kan man ta en extra av vete eller grahamsmjöl istället)
2. blanda i vattnet och knåda till en deg som inte fastnar på fingrarna (fastnar den tillsätter du lite mer mjöl)
3. Kavla ut degen väldigt tunt då dem blir ganska hårda och skär sedan ut små rektanglar som är ca 5cm på ena sidan och 3cm på andra.
4. Blanda ihop fyllningen och klicka ut jätte lite på rektanglarna.
5. Vik ihop rektangeln och tryck ihop kanterna.
Sätt in i ugnen och grädda i 10-20 min tills degen blivit hård och gyllenbrun i kanterna. Låt svalna och servera !
En ny favorit här hemma 👍
Dela gärna med er av era egna recept ! 🙂
Det måste jag testa någon gång! :D
Samma här! :D
Åh nu blir det julbak till hamstern! ;)
#3 Ja ! Och vad kan då passa bättre än lite gröt mums ? :
Mumsig grötbulle
Du behöver:
3 msk vatten
2msk havregryn
Lite gott som din hamster tycker om.
Såhär gör du:
blanda vatten och havregryn stoppa sedan in i micron på högsta värmen i 20-30 sekunder tills den blir fast och formbar.
Blanda i det goda och forma till en boll (man kan också sticka i frön eller hamstermat efter man rullat till en boll)
låt svalna och servera!
#4 ÅH de ljuvliga receptet har jag redan testat, de var mycket uppskattat! :D
#5 Åh vad kul ! :D La in det i ett annat inlägg då jag hade min gamla användare sara&skrållan 😉 Men alla har ju inte sett den tråden så tyckte det var lika bra att lägga upp så dem nyare också kan skämma bort sina små 🙂
Andra får gärna komma med recept ! 😃
Hej! Tänkte dela med mig av mitt ena hamster-kaks recept :) Ingredienser: ca 4-5 st. Solrosfrön Havregryn Pumpakärnor Vatten Hasselnötter Gör så här: Blanda ca 1/2- 1 dl havregryn med ca en 1/2 - 1 dl vatten. Blanda tills det blir som en deg, häll av överflödigt vatten och tillsätt pumpakärnor,solrosfrön och hackade hasselnötter. Blanda omkring och forma till vad du vill, lägg sedan på en plåt eller liknande och strö över solrosfrön och pumpakärnor, lägg sedan en hel hasselnöt i mitten av kakan som dekoration :). Ställ sedan in plåten eller liknande i ugnen på 150-170 grader i 10 minuter. Efter ca 5 minuter så tar du en sked under och lyfter upp dom och lägger tillbaka dom på plåten, bara så att dom inte ska fastna :). Efter 10 minuter så tar du ut dom, låter dom svalna och servera!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#7 vilket trevligt recept ! Nu måste ju jag som "mästerbagare" (host) prova 😎
Ambitiöst! Surfade inne på hamsterpaj när jag var yngre och där kunde man varken hitta recept på hamsterpaj eller paj åt hamstern :(
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#9 Jag kommer ihåg när 7åriga Thea skulle leta fakta om hamstrar och då kommer det fram hamsterpaj i sökfältet…. Hon blev rädd och började gråta i ett hörn.
*putt*
Cookie
Sam
Mvh Ella
Jag ska bennemig göra några olika varianter hamsterkakor nu! Ska ändå göra egen fiskmat strax.
Har en matlagningsbok för hundar, där finns kakrecept. Många av dem verkar mer hamstervänliga.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#12 Kan du dela med dig av några hamster/hund? :P
Såklart …när jag hittar den. Har nog inte sett den minst på 3 år. Köpte den till hamstrarna när jag hade ett dussin hamstrusar.
http://www.bokus.com/bok/9789179026950/hundkokboken-halsosamma-recept-kryddade-med-karlek/ Minns jag rätt var det denna.