Fortfarande papovaproblemet?
Hallå!
Hur ligger det till med papovasmittan just nu. Har det blivit någon ökning eller är det under kontroll? Vet man(ni) hur många fall det rapporterats om?
Och vad tror ni om framtiden, kommer grossistföretagen skärpa sig på riktigt och permanent? Säljs det hamstrar i djuraffärer där ni bor? Här i Malmö har jag sett affärer som inte säljer pga papova men också affär som jag vet köper djur av ett av de större grossistföretagen men säljer hamstrar (kan ju vara så att de köper från någon privat).
Har ni uppfödare märkt en ökad efterfrågan? Jag hade en kull i somras och då var det några köpare som sagt att de varit i affär men inte haft hamster och någon sa att de hört om papova och ville köpa från privat/uppfödare.
Så, hur ligger det till nu?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Det finns fortfarande, en del privatpersoner sitter i karantän pga att de hamnat i riskzonen och man vill vänta och se om ens djur har det eller ej. Även djuraffärer har problem med det, en del har slutat sälja guldhamstrar pga att de fått in sjuka djur. Men affärerna vet nog inte alla gånger vilken smitta det rör sig om tyvärr, så där finns risken att de sanerar djurrummen för att sedan ta in nya djur (kanske för tidigt) som riskerar att bli sjuka och så går det bara runt..
Är svårt för en djuraffär att vidta de åtgärder som behövs, då de inte ens vet vad det rör sig om.
Man ska fortfarande vara noga med vart man köper hamster ifrån och inte låna ut hanar för avel om man inte har koll på vem man lånar ut hanen till; och vem denne tagit djur ifrån/varit i kontakt med.
Tyvärr tror många att faran är över nu bara för att det inte uppdagats några nya fall på ett tag; men vi vet ju sen tidigare att det kan ta lång tid mellan "fallen". Så man kan inte pusta ut än, vi får helt enkelt försöka hålla ögon och öron öppna och hjälpas åt att sprida info om smittan. Ju fler som informerar om att papova finns desto fler kan tänka sig för- och desto större chans är det ju att vi börjar se ett slut på utbrottet nån gång..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Hur länge måste de sitta i karantän?
De som varit i kontakt med de smittade ska sitta minst ett år och de som haft papova ska sitta i minst 1 år.
Karantän vet jag inte om den är höjd, men förut var det väll 8,5 månader. :)
#3 Vad menar du med de som har haft papova? Dör de inte av det?
Hon syftar på människor skulle jag tro :)
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
Ah :)
Jag har ju själv haft papova. Medan jag hade smittan utan att veta om det så umgicks jag mycket med en annan hamsteruppfödare. Hon sitter nu i karantän 1 år för att hon och hennes hamstrar har varit i kontakt med mig och mina hamstrar. :) Det var så jag menade :)
Okej. Har spånat vidare och läst och tycker det finns ganska lite info men det jag funnit verkar i alla fall alla hamsterfolk vara medvetna och ta det försiktigt/vidtagit åtgärder.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Det finns info på en del hemsidor, men lättast är att kolla SHF's hemsida om man vill läsa mer. Det finns en sammanfattad text här; http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983
Sedan finns det även dokument att ladda ner, med lite olika frågor föreningen ställt till SVA etc; http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/dokument-papova-9141687
Det som är lite frustrerande är att ingen vet exakt hur smittan fungerar, hur länge den kan gå i ide osv. Så när SHF har satt upp riktlinjer kring karantän osv så har man tagit till lite för att vara på den säkra sidan.
Tyvärr är det inte alla som har så bra koll som de ger sken av- så man kan inte alltid lita på att en uppfödare/privatperson är säker från papova bara för att denne säger det.
Man kanske tror att man varit tillräckligt försiktig, och då upplever sig som säker fast man i själva verket nyligen tagit hem en zoohamster etc.
Så det är upp till var och en att kolla upp innan man köper hem en till guldis, bättre att fråga en gång för mycket än för lite! 👍
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
När det gäller djuraffärer säljer nästan alla djurmagazinet fortfarande hamstrar.
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Både grizzly & arken zoo säljer guldhamstrar i örebro & har nästan alltid hamstrar inne till försäljning. Jag törs inte ens gå in i djurrummet längre för rädslan att få hem viruset! Detta är otroligt skrämmande & jag har svårt att se att det går att få bukt med om inte ett botemedel eller vaccin tas fram! Min kusins 10 åring fick 1 guldhamster i julklapp från en djuraffär i sthlm & när jag fick veta det mailade jag min kusin & varnade henne om detta men hon tog det inte så allvarligt & sa att dom har ju bara 1 hamster som bara ska va hemma hos dom & inte avlas på… Ja ja jag lär inte sätta min fot i deras hamsterrum iaf. Tråkigt nog.
Ja tyvärr så länge det inte finns vaccin, och så länge djuraffärer och privatpersoner struntar i riskerna så är nog tyvärr Papovan här för att stanna.
Jag själv sitter nu i en dum sits. Min hamster är ju 1 år i februari, så han borde ha passerat den där viktiga tiden då det ska bryta ut allt ifrån 3 veckkor till 7 månader, inkubationstiden eller vad det heter. MEN det finns fortfarande ingen garanti att det inte fanns/finns Papova hos uppfödaren. Min Hakuna bodde ju hos en familj och kom tillbaka till uppfödaren för ett par veckor sen. Hakuna har ju bara passerat inkubationstiden för den här gången, men för det är han ju inte immun när han flyttas till ett annat ställe.
Om man ska vara stenhård för att vara på den säkra sidan så borde jag själv sätta mig i karantän just nu och inte ta in någon mer hamster. Låt oss säga att min Hakuna nu skulle bära på smittan men inget syns, jag tror att allt är frid och fröjd, åker hem till en uppfödare och sprider omedvetet smitta bland djuren. Detta är rena katastrofen för en som avlar, hela aveln går åt pipan. Så om rätt ska vara rätt så ska jag nu dra mig ur den kö jag har satt upp mig i för en guldisbebis, och sätta mig i karantän för att vara på den säkra sidan att inte jag i alla fall sprider någon smitta.
Jag önskar verkligen av hela mitt hjärta att denna hemska smitta någon gång kommer under bukt så att vi kan börja träffas igen och ha utställningar för guldis.
Egentligen borde man sätta sig i karantän så fort man har fått in en ny hamster.
vet att grizzly i arlöv slutat med guldar i alla fall, eller alla små djur, bara fiskar kvar för att de vad jag förstod på personalen när vi handlade hundben sist att de inte hade kunskap nog, och tyckte det va synd om djuren att sitta i affären.
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#12 Ett alternativ är att du väljer ut en unge från uppfödaren via bilder, duschar och byter kläder innan du åker och hämtar hamstern. Då behöver du inte vara rädd att ta med dig någon smitta iaf, och så behöver du inte gå in i uppfödarens djurrum och hålla i en massa hamstrar. Utan bara hämta din :)
Men då får man istället vara orolig för den nya hamstern man hämtat hem, om man nu skulle ha det hos sin första hamster utan att veta om det :/
Men man får inte bli överdrivet rädd heller, då stannar ju hamstersverige av totalt.
_
Mycket vettigt sagt Odette. För att inte sprida smitta till uppfödare så kan man som sagt duscha, ta på sig rena kläder, inte pilla med Hakuna innan man åker iväg, och inte plocka med dom andra hamstrana hos uppfödaren. Men dock orolig för att smitta bebis här hemma.
Men som du säger, det blir fruktansvärt tråkigt om hamster-sverige stannar upp. Det jag kan försöka med här hemma är ju att byta kläder efter varje gång jag har plockat med Hakuna, ha dom i 2 olika rum, varsin springboll, aldrig låta den andre hamstern springa i samma rum som hakuna osv osv.
Men det som oroa mig är att folk säger att det hjälper inte ens att sprita händerna efter du har plockat med en hamster som misstänks bära papova. Stämmer detta? men i så fall kan jag tvätta händerna i virkon S.
Sen är det ju givetvis upp till uppfödaren också om hon vill sälja bebis till mig när det kan finnas misstanke om Papova. Förstår ju självklart om hon inte vågar.
#16 Det är praktiskt taget omöjligt att ha djuren i samma hushåll om du vill ha dem separat pga smittorisk. En korrekt karantän är i såna fall att ha dem i olika hushåll.
Men finns det inga större misstankar behöver du nog inte oroa dig över Hakuna, att han ska smitta någon. Och är du jätte nojig kanske det känns bäst att avvakta med en till hamster :)
Vill du prata mer ingående om ev. risk kan du skicka PM till mig, om du vill ventilera eller bara prata :)
_
Tack Odette 😃
När jag frågar vissa zooaffärer varför dem endast säljer dvhamster. Säger dem att Guldhamster är svårsålda ! Dem verkar inte ens veta om virussjukdomen.
#19 Näe en del har ingen aning om varför de dött/blivit sjuka och det är det som är så läskigt! Tänk hur många djuraffärer det kan finnas ute i landet som fått in smittan och som inte vet vad det är! Då kan de heller inte sanera lokalen på ett bra sätt, och kanske tar in nya guldhamstrar som i sin tur blir smittade .. då tar det ju aldrig slut känns det som 😕
Det är väl därför man vill informera så mkt som möjligt; för att även djuraffärer och privatpersoner ute i landet ska få upp ögonen för att det finns- och därefter kunna agera utefter det!
Finns det folk ute i landet som vill ta kontakt med sin lokala tidning och informera om detta/skriva insändare osv så är det jättebra! Alltid är det nån som tar till sig det! :)
_
Kan människor bli smittade av papova från hamstrar?
Är det inte bara guldhamstrar som kan få papova?
Tacksam för snabbt svar. 🙂
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Puffar upp tråden lite.
#21 Människor blir inte smittade av papova. Inte heller andra djur. Det är bara guldhamstrar som kan smittas och bli sjuka av papova.
# 21 # 23 - vill bara tillägga att vi kan bära på den utan att vara sjuka via händer osv! så håller vi i en hamster som är smittad o sen en annan ''frisk'' hamster direkt efter blir den smittad med!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
"24 Ja, men nu var det inte det som var frågan, utan frågan var om människor kan bli sjuka av papova. Och det kan vi inte.
Så när någon skriver "jag har haft papova" så betyder det inte att man själv har haft det utan det betyder att ens guldhamstrar har haft papova och att de numera är avlivade.
#24 #25 Tack, förstår bättre nu.
Tänkte först bara, "VAA?!", fick människan papova också? Haha 😂
Men jag förstår nu att vi kan ha själva viruset på oss och sprida det till guldhamstrar utan att vi blir sjuka.