Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1273 ggr
[chibii]
0

min hamster är lite ... annorlunda??/konstig???

hej! jag undrar om min hamster är typ konstig eller inte riktigt tam eller så.. nyss så bet hon min på fingret och det började blöda lite men jag vet inte varför jag tror att hon är tam men jag vet inte riktigt eftersom att hon naffsar lite och så.. om jag t.e.x håller i henne och hon somnar i en filt i min famn så då jag ska klappa henne med mitt finger och jag kommer lite nära munnen så hugger hon typ till??? varför gör hon det snälla hjälp! hon är ca 6 veckor gammal eller så tror jag och är detta onormalt? hon har lixom aldrig bitit mig riktigt hårt med ibland om ho blir typ *överraskad* eller vad man nu säger så är det som om att hon hugger mot mitt finger. hur ska jag göra henne tam eftersom jag vet inte om hon riktigt är det ?.. är det något fel med henne? tacksam för svar   (har dock inte så svårt att ta upp henne ur buren men ibland blir hon lite rädd eftersom jag glömmer och tar henne rakt uppifrån som jag ska försöka sluta med)

Scorpio97
0

Prata lugnt med hamster innan du rör vid henne, så att hon är beredd. Ligger hon och sover är det klart att hon blir rädd och biter till om du väcker henne plötsligt.

I buren så är det bättre att låta hamstern gå upp i handen själv. Inte ta upp den, och absolut inte uppifrån, eftersom hamstern då ser dig som ett hot. Händerna ska vara rena, luktar dom mat eller katt/hund så kan hon bita därför. När jag skulle göra en av mina förra hamstrar tam, så brukade jag gnugga lite spån (från hamsterburen) mellan händerna, för att jag skulle lukta mer tryggt och bekant. En liten godisbit i handflatan kan uppmuntra hamstern till att gå upp i handen. Då är det viktigt att du inte lyfter direkt, utan väntar en stund och sedan lyfter om hon verkar lugn och tycka det är okej. 

Det absolut viktigaste när man ska få ett djur tamt, är tålamod, tålamod och ännu mer tålamod. Det räcker att du råkar skrämma henne en gång, så kan flera veckors tamträning försvinna. Då är det bara att börja om. Det är också viktigt att du inte är rädd för att hon ska bita, och helst inte rycka till eller skrika till om hon gör det. 

Hon är rätt ung, så du kan inte ha haft henne så länge? Var det från djuraffär du köpte?  Oftast så är djuraffärs-hamstrar inte helt tama, och då får man ha mycket tålamod för att vänja dom ordentligt vid människor. Det är bland annat därför jag rekommenderar uppfödare, då får man för det mesta en tam hamster (med mindre risk för sjukdomar osv). Jag har själv två pojkar som nyss fyllde sex månader, och dom var helt tama och jättemysiga redan när jag fick dom (:

Om du nyss fått henne, så kan det också vara att hon inte riktigt boat in sig än, och vant sig vid alla nya dofter/ljud. Hur länge fick hon vara ifred första dagarna?

//Jessie

[chibii]
0

jag köpte henne av en riktigt bra uppfödre för min syster köpte sin hamster av samma osv  kan nog råkat skrämma till henne lite eftersom ibland tar jag henne uppifrån men ska absolut sluta med det och ska börja prata med henne så nu vet jag exakt hur jag ska göra tack så mycket . men jag brukar också gnugga handen lite i sågspån osv men det är säkert därför jag råkat rycka till handen som hon blivit lite smårädd.men nyss då hon bet mig så skrek jag inte eller så uan jag blåste henne lite lätt i ansiktet och gick in på toan och sköljde fingret. jag tror att man kan blåsa lite lätt i ansiktet eller ? bara inte för hårt eller för ofta bara om hon lixon naffsa

Scorpio97
0

Jag hade en väldigt revirbenägen hona, som var rätt otam när jag fick henne. Hon bet när hon blev skrämd, och i buren. Hon blev mycket värre när jag provade att blåsa på henne, så jag skulle inte göra det. Men det beror ju på hamstern (: Vissa funkar det tydligen på, medans vissa inte bryr sig alls eller biter hårdare.

//Jessie

Klarar_Hogberg
0

Jag har också en hamster som liksom rycker till i bland om man rör vi den, men det är bara därför att den blir rädd om man rör den vid huvudet liksom öronen till nosen.

Så om min hamster inte riktigt vet vart jag är och jag rör den vid örat så rycker den till och den kan råka bita en, men det är bara en reflex/ försvarsmekanism för min hamster.

Se bara till att din hamster alltid vet vart du är och försök inte att komma så mycket bakifrån.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[chibii]
0

ok tack för svaren