Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 851 ggr
Fridolf87
0

Köpa hamster + frågor

Har nu ett tomt akvarium i måtten 75x35x35. Där inne bodde mina två gerbilhonor, dom har nu fått flytta till ett 300 liters akvarium. 

Nu när dom fått flytta står akvariumet tomt och jag är lite sugen på att skaffa hamster. Har tänkt mig en guldhamsterhane från uppfödare i såna fall. Är storleken på akvariet stort nog eller bör jag överväga någon mindre hamster-art istället?

Bryr mig inte alls om färg eller hårlag utan enbart temperamentet på hamstern. Kan även tänka mig att ta över en hamster-hane med gosigt temperament om någon behöver mer plats i sin uppfödning och han redan gjort sitt jobb i avelsarbetet.

I hemmet bor det nu en chihuahua, två devon-rex katter och två gerbil-honor. Katterna är nyfikna av sig men inte maniska vid gerbilernas akvarium. Men jag vill gärna att hamstern inte ska vara rädd för 2 kattansikten som kikar in då och då. Locket på akvariet är givetvis kattsäkrat. 🙂

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Ebbzenbabbzen
0

Vill du ha en hamster med bra temperament tycker jag absolut du ska kolla in denna tråden: http://hamster.ifokus.se/discussions/5279e9f68e0e744cc2000298-rutbamse?discussions-1 Mamman hoppar som om hon vore en agilityhamster! Båda förrädarna är helt underbart snälla!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Fridolf87
0

Hoppas parningen tog sig så får vi se vad som händer, väldigt fina föräldrar! Choklad är så fint! Men såg att du håller till i Malmö-trakten, är ju en bit därifrån till Jönköping.

Ebbzenbabbzen
0

Rut och Bamse tackar så mycket! Ja, det klart, men det brukar lösa sig på "transport.ifokus.se" Hoppas också att det tar sig nu!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Fridolf87
0

Ja precis. :-) Men är akvariet tillräckligt stort för guldhamster?

Ebbzenbabbzen
0

Det funkar absolut!

Fridolf87
0

Har supersvårt för att bestämma om det blir en guldis eller två vintervita/campbell. Men har ingen aning om vilken av vintervita eller campbell i såna fall. Det viktigaste är ju att dom/den ska trivas i akvariet och med mig.

På ett sätt hade det känts rätt skönt att ta en/flera omplaceringar. Speciellt eftersom jag aldrig haft hamster förut. Men jag vet inte, jag fortsätter väl fundera ett tag.

Emel
0

Tycker du ska skaffa Guldhamster. En bekant har en hona på 6 mån som behöver omplaceras (Malmö), om du skulle vara intresserad.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Fridolf87
0

Är lite orolig över lukten hos honorna. Är den stark vid brunst? Hur är hamsterns temperament? :-)

Frosstis
0

Jag har haft två hanar (guldhamster) och de har inte luktat mer än vanligt om jag städar toan varje dag, men min vän har en hona (guldhamster) och det stinker otroligt där hela tiden men det är väl individuellt..

Om jag skulle köpt hamster igen skulle jag valt två campbells, då jag personligen tycker dvärghamstrar är snällare/socialare (fast det beror ju såklart på uppfödare men det är min åsikt), och sen är det väl roligare att ha två stycken hamstrar. 

Hamsterns temprament varierar mycket beroende på vart man köper den, mina hamstrar har inte vart sociala men vart helt okej med att man håller på och gosar med dom, plockar upp dom och bara har dom :) många hamstrar är väldigt sociala och ligger gärna i handen och blir klappade. De är ju nattdjur så de sover på dagen men man kan vänja de att vakna på kvällen runt 6 eller så!

Fridolf87
0

Mm har ju läst att dom kan lukta en hel del. Så om guldhamster så blir det hane. Det viktigaste oavsett ras/art är att jag vill kunna gosa mycket med hamstern/hamstrarna. Det som lockar med guldhamster är att dom är större och mer att hålla i och gosa med.

Emel
0

Hon luktar inte brunst då hon inte brunstar, bara svagt ibland under brunst. Var tredje till var 3-4 dag. Men hon är inte helt tam. Dock verkar hon vara "samarbetsvillig" bara ägaren som inte tagit upp henne så många gånger.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Ebbzenbabbzen
0

Jag skulle säga att de ända skillnaderna på hanar och honor är dessa: •Honor luktar brunst vid brunst, men det är väldigt individuellt, Rut här hemma luktar inget alls vid brunst, men det finns också honor som luktar starkt, men det är ju "bara" var fjärde dag. •Hanar blir tama ganska fort • Honor kan vara lite misstänksamma ibörjan när man får hem henne, men sen har man en vän för livet •Det sägs att hanar blir tamare än honor, men det STÄMMER INTE • Honorna blir oftast större än hanarna, så dom blir mer att ta i

Frosstis
0

#12 "•Det sägs att hanar blir tamare än honor, men det STÄMMER INTE", angående detta, så vill jag säga till TS att hanar är mer lugna och honor är mer spralliga! Ja det brukar vara så men det är ju som med allt individuellt men det är såhär på typ alla djur!