Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 931 ggr
Anna4077
2013-12-18 23:50
0

Ny mat

Efter att en tid misstänkt att min dvärghamster möjligtvis kan vara allergisk mot sin mat så har jag blandat egen. Han har fått utslag som kommer och går. Trots att det inte kliar eller verkar påverka honom nämnvärt känner jag att det inte känns bra. Vi har varit hos veterinären utan resultat och varit i kontakt med dom under en tid. Jag började med att byta strö utan framgång. Sen läste jag på och idag blandade jag egen blandning till honom. Ska hålla noga koll på vikten samt utslaget och se hur det utvecklas. Jag vill inbilla mig att när han hade en fröstång var utslagen bättre och han åt mindre av sin pellets. När stången tog slut känns det som utslaget blev värre. Därför tog jag idag beslutet att byta mat. Eftersom jag inte hittar något jag är nöjd med blandade jag eget

Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på min blandning och tips på hur jag kan göra den ännu bättre. Självklart är allt socker fritt och osaltat (vad jag vet). Det jag har i är:

AXA grynblandning (ca 3dl)

Dinkelpuffar

Pumpakärnor

Kornflaks

Fullkorn (eller om det var råg) flingor

(Allt under axa ca 3dl)

Ärtplattor

Solrosfrön

Hel havre

Underlat frön

Några Nötter

Tänkt blanda i torkade morötter och ev andra grönsaker med.

Tillsammans blev allt ca 8dl kanske 9 med övergångs Foder. Vad tycker ni?

Anna och taxen Max

jossa5
2013-12-19 10:47
0

Tycker det ser vettigt ut. Antar att du har inte jättemycket solrosfrön?

Ger du honom något animaliskt? Maskar, nötfärs eller dylikt? Annars kan det ju vara bra att spilla i lite torrfoder för hund eller katt däri också. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Ingunn_1969]
2013-12-19 15:07
0

Ser bra ut. Det finns många bra fågelmatsblandningar med ogräsfrö, gräsfrö och andra typer frö som är bra, t.ex siskeblandning lyx, finblandningar mm som kan vara bra att komplettera med.

Anna4077
2013-12-19 16:50
0

#1 ja det är inte så mycket. Han har haft lite svårt att hålla vikten så det är lite mer än han brukade få. Jag har tänkt att ge torkat hundgodis som är 100% rent kött. Finns frystorkat tex kyckling lever som han tycker är helt ok. Har samma till hunden. Sen har jag annat typ torkad kyckling och anka att ge. #2 Tack ska kolla på det :) just nu är det mest hiris frön i den blandningen jag har gett tidigare

Anna och taxen Max