Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 707 ggr
Emel
2

En kull på gång!

Hallå! (Hoppsan blev en lång historia) Detta ska bli så kul! Haft "uppehåll" från hamsterentusiastiska saker i drygt 2,5 år. Under ett år hade jag ingen hamster alls.. Sen fick jag abstinensbesvär när jag var i en djuraffär för lite mer än 1 år sen och fick återfall. En fulsöt :') tjej på 3 månader åkte med hem. Ett tag senare flyttade ännu en hona in, choklad bandad skp. Döpte henne till Ärtan. Den andra tjejen heter Bönan. Min mammas namn till dem, jag har alltid kallat alla Hamstrus. Inte många dagar senare fick jag höra att min första hamsterhane jag tog kull på fanns med i stammen hos en hobbyuppfödares kull, hade ett val vilket var att köpa en normalfärgad hane! Boris, Boris JR och nu 3 år senare Boris JR2!!! Boris var helt fantastisk. Jag hade min senaste kull i januari 2010. Skulle egentligen regga mig som uppfödare i shf men blev inget. Slutade föda upp då eftersom det blev för mycket, fick några akuta omplaceringshamstrar och min vovve/skolan tog tid. Sakta men säkert var alla borta :( Har funderat på en kull ett tag men 11/12 slog jag slag i saken, blir förhoppningsvis små rosa nakenråttor strax efter jul. Mamman är Ärtan och pappan B.JR2! Båda är KH men båda har LH bakom sig. Har flyttat in med min pojkvän, han är så bra som låter mig berätta djuren och bombadera hans lägenhet med akvarier, hund, hamstrar och kanin. Nu är han också intresserad, mest fiskar men han tycker hamsterbarn ska bli spännande. Hoppas på en lite mindre kull på kanske 5-6 st, dock har Borissläktet en tendens till många avkommor, första kullen blev 18 st dock dog 2 av dem ganska direkt. Om det så blir 20 ungar kommer de få stanna om ingen hittar eget hem :') Nåja, Ärtan får extra lyxig mat och jag tror och vill att hon är dräktig. När anses det okej att ta upp ungarna och liknande? Minns att det diskuterades lite om det när jag var "aktiv" :) Känner mig nästan som en nybörjare igen, lika förväntansfull som första gången! Alltid kul att få respons, tips och sånt. Mvh Mig och BJr2 som softar på min axel

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Odette
0

Låter spännande, det är alltid kul när man planerar en kull! ^^

Du kan börja hantera ungarna då de är ca 2 veckor och har öppnat ögonen, då är det mindre risk att mamman blir stressad också. Så innan dess; bara glutta i boet så ingen död unge ligger kvar/se så alla lever och sen bara låta dem va ifred.

Finns massor av fakta på min hemsida (å även SHF's hemsida), så kan du frächa upp minnet lite 🙂

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Emel
0

Hehe var inne på din hemsida igår och läste om axolotler! fräscha upp minnet behövdes/behövs, kom på att jag absolut inte minns hur man ser skillnad på könen, helt blankt. Lol. 

Minns iallafall tiden på iFokus 09-11 och alla aktiva medlemmar, samt att du var med på barnprogram :D

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Odette
0

Haha va roligt att du minns det! Då var jag ju filmstjärna med Adolfen *naw* Tycker det var riktigt roligt här på hif under den tiden, det var då mitt intresse för hamstrar hade börjat så det var lite speciellt. Alla man pratade med, diskuterade saker och lärde sig saker av ^^

Man glömmer lättare än man tror, men det kommer tillbaka ganska snabbt igen bara man får kolla lite facit först 😇

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_