Hamster iFokus

Hamster

Etikett: foder
Läst 1765 ggr
Fiona1234
1

Karamellfärg i hamsterkakor?

Hej! När det börjar närma sig jul så tänkte jag göra lite hamsterkakor. Började idag att fixa. Har någon nått recept på en typ av " deg " till kakor? Har bara gjort på havregryn och vatten, men det är ganska svårjobbat och svårt att forma… En annan fråga, såg i en video på youtube att en hade röd karamell färg i sina kakor, kan man det? Det borde väl inte skada? Kan man göra egna " yoghurt drops " ?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

• Redigerat 2021-06-06 10:17 av Herveaux
Achatina
1

Hade nog kört på något annat än karamellfärg i hamsterkakor (om hamstrarna ska få de) för man vet ju aldrig. Finns ju massa saker som är rött som man borde kunna få rödaktig färg från. Typ hallon, jordgubbar, rödkål osv.

mickro
1

Rödbetor ger bra färg :)

The Idizen
0

Har också funderat på detta. Tål dom rödbetor då?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Imasy
0

Jag vill minnas att jag hört nåt med rödbetor, att man inte ska ge det. Vet inte varför och klockan ringer så långt bak i huvudet, men jag har för mig att rödbetor innehåller nåt ämne de kan må dåligt av.

Fiona1234
0

Rödbetor har jag hört att hamstrar inte ska äta. Som du säger #4.

Ska ändå testa med en droppe karamell färg, har ju sett andra gjort det och hamstern har klarat sig? Vad innehåller karamell färg som ska vara giftigt?

[ErikP]1
0

Jag har hört att hamstrar kan äta FÄRSKA rödbetor och inte sådana på burk. Så färsk borde nog gå om du kokar dom :)

Imasy
0

Citat :

Däremot ska man inte ge rödbetor till små barn under ett år, då nitrat kan omvandlas till nitrit som kan hindra syretransporten i blodet hos små barn

Jag har fått för mig att det kan vara detta jag hörde om hamstrar också, dock var det hundra år sedan så jag kan minnas fel..

The Idizen
0

Aja ;)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Ebbzenbabbzen
0

Kul idé! Men karamellfärg TROR jag inte ska vara någon fara, men du kan ju dubbel kolla på Google;)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Achatina
1

Beror på vilket färgämne det är som ger den röda färgen. Betanin (E162) är rödbetsbaserat, Röd 2G (E128) är förbjudet i eu sen 2007 men har du en gammal flaska… Allurarött (E129) är förknippat med ADHD och IQ sänkning hos barn, men doseringen som gäller är 7mg/kg kroppsvikt (hos en hamster blir det nog otroligt svårt att dosera rätt), imo är det konstigt att det inte beskrivs som giftigare än så när det står (wikipedia) att det framställs av råolja (samma som bensin i bilar).

Finns fler beskrivna här.

Fiona1234
0

#10 Ehh, lite förvirrande hehe :). Men det som är '' farligt '' är väl att det innehåller mycket socker?

Min pappa köpte idag dock röd och gul karamellfärg, ska testa. Vissa av er kanske tror jag tar typ hela burken, tar endast en droppe.

Imasy
0

Ja jag tror ju knappast att karamellfärg är farligare än de färgämnen som finns i t.ex yoghurt-dropsen bland annat.

Dessutom räcker det väl med typ en droppe?

Fiona1234
0

#12 Exakt, läste innehålls förteckningen  '' färgämne,socker och konserveringsmedel '' i karamellfärg, yoghurt drops har ju en hel sida med olika saker på baksidan…

Japp, det tror jag :)

Achatina
0

#13 Skillnaden på yogurt drops och sådant man gör själv är ju att koncentrationen på det man gör själv blir högre för dropsen tillverkas litervis samtidigt.

Sen kan jag väl tycka att det kanske är lite "egoistiskt" att göra det rött bara för att det är jul 😛hamstern vet ju inte att det är jul och struntar ju fullständigt i om de har nån färg.

Fiona1234
0

Men du verkar inte förstå, jag har ganska många hamstrar, en droppe är inte direkt så koncentrerat, yoghurt dropps innehåller mer socker och tillsatta ämnen. Egoistiskt? Varför är då de flesta godisar från affären färgade? En droppe färg kan ju faktiskt inte skada…

[Iyen]
3

#15 varför godisarna i butiken är färgade? För att de ska säljas bättre.

Achatina
1

Du gör ju som du vill… Men ska du ändå baka eget hamstergodis kan du ju lika gärna göra de av saker du själv anser är bra att mata sina djur med. Tycker du det är naturligt och nyttigt för dem att äta godis med mycket socker, konserveringsmedel och färgämnen. Så baka in det. Men man kanske hellre skulle passa på att slå två flugor i en smäll och fixa ett hamstergodis som är gott och nyttigt utan onödiga tillsatser.

Achatina
0

Men receptmässigt för (vita) yogurtdrops som jag kunnat hitta är:

Socker, palmolja, vassleprotein, yogurt, titandioxid, lecitin, salt och konstgjord smak.

Hade ett kalasbra recept på hamsterskorpor för 15år sedan men det är väldigt bortglömt numera. Det var i alla fall både utan onödigt innehåll och de var hiskeligt hårda vilket ju passar ständigt växande hamstertänder.