Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1593 ggr
Fridolf87
1

Hamster vs Gerbil allergi osv

Hej!
Har två gerbilhonor hemma som är omplaceringar. Väldigt söta tjejer som är 1,5 år gamla. Genom dom har jag nu fått upp intresset för smådjur. Men är allergisk emot marsvin och kanin. Tål gerbilerna väldigt bra och har funderat på att någon gång i framtiden skaffa en guldhamster. Är dom lika allergivänliga? Vad tycker ni som har/haft både gerbil och guldhamster är den största skillnaden i temperament, gosighet, lukt, materialåtgång till buren osv?

Gerbilerna är från början från djuraffär och har passerat två ägare innan dom landade hos mig. Dom är sociala, nyfikna och har aldrig bitits. Dom gör små framsteg och blir tamare ju mer jag pysslar med dom. Men supergosiga är dom inte direkt. När dessa gerbiler slutar sina liv så vet jag inte om det blir nya gerbiler från uppfödare i akvariumet eller en guldhamster från uppfödare. Nu hoppas jag ju att Strössel och Lakrits hänger i minst 1 år till då jag är ruskigt fäst vid dom små liven. Men jag tänker ändå framåt, så jag har tid att kolla upp en uppfödare, sätta mig in i hur dom vill bo, vilka olika pälstyper det finns, färger osv.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Fridolf87
0

*Putt*

jossa5
0

Hm, kan inte direkt svara på hur guldhamstrar är, för jag har inte haft dom själv. Gerbil har jag haft, och nu har jag dvärghamstrar. Är också allergisk, men det går bra med dom här små. :)

Vissa säger att dvärghamster luktar mer än guld, och vissa tvärtom. Men det bästa är ju om du kan hälsa på en uppfödare och gosa lite mer guldhamstern för att se om du reagerar på dom.
Jag har suttit och varit sekreterare på en utställning en gång, och då kände jag av guldhamstrarna. Särskilt honorna tyckte jag luktade mer. Så det är ju väldigt individuellt hur du känner av dom.

Men guldhamstrarna är nog kanske lite gosigare än gerbilerna, iaf om du hittar en myshamster. Finns ju hamstrar som inte är särskilt gosiga också.
Spånåtgång bör ju vara mer på gerbilerna då dom är mer grävare än hamstrar, även om hamstrar givetvis kan gräva också.
Låter för övrigt jättebra att du har en plan att ta reda på allt som behövs och sådant! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roonja
1

Många allergiker har köpt guldhamstrar av mig. För några har det fungerat med flera och de har inte ens känt av guldhamstrarna. Vissa har bara kunnat haft en, och kommer det en till in i huset har de kännt av dem. Men alla av de jag sålt hamster till som varit allergiska har klarat av dem! 🙂

Zvintos
0

Jag är själv pälsdjursallergiker och klarar utan problem guldhamster, däremot tål jag faktiskt inte gerbiler.

Fridolf87
0

Tack för alla svar! :)

Kommer försöka hitta en uppfödare till våren som jag kan besöka. Om det fungerar med min allergi så får det bli en guldhamster i framtiden.
Det viktigaste är inte kön, färg eller pälstyp utan enbart temperamentet på hamstern. Vill att den ska vara mysig av sig, sen förstår jag givetvis att man måste umgås mycket med hamstern och skapa band till den. Det är vad jag försöker med här hemma med gerbilerna, men det går som bara till en viss gräns känns det som.

Ska fortsätta läsa på och kolla efter uppfödare kring Jönköping då får vi se hur det blir i framtiden. :)