HJÄLP
Igår så såg jag att Dexter haltade sig fram han vill inte gå med sitt ena bakben så jag tog upp han och såg att ena bakbenet var rött och jätte svullet han är bara i sitt hus och vill inte komma ut vi ska ringa veterinären idag och han är en guldhamster på snart ett år vad tror ni det är för fel??
Hm.. Kan ha ha fastnat någon stans? 🤔
Live
Laugh
Love 
#1 Tror inte det han har inget som han kan fastna på 😕
#2 Hm.. Nej kanske inte.. Min kompis hamster fastnade i gallret och kunde inte komma loss så han bet av sin fot.. 😕
Live
Laugh
Love 
#3 Oj vad hemskt
#3 OJJ snacka om låg smärttröskel!
#5 Det handlar inte om låg smärttröskel utan det är vad djur gör i det vilda för att överleva. Tyvärr. Instinkten att överleva är så stark att de hellre blir av med en tass än att dö i vad de nu har fastnat i.
Jag tror att Dexter har brutit benet eller något liknande tyvärr…
Men du borde verkligen åka till en smådjursveterinär så snabbt som möjligt så att benet inte blir infekterat. Och då så att du kan få en vårdplan och få veta vad som är fel.
Han har säkert av någon anledning fastnat någonstans eller ramlat ner från den andra våningen i din bur…? (kollade på din profilbild)
Lycka till, hoppas Dexter fixar sig ❤️
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Om det är rött och svullet och han inte vill stödja sig på det låter det dessvärre som att det kan vara ett benbrott.
Men det är ju svårt för oss att avgöra via nätet så jag tycker helt klart kontakt med veterinär ska tas snarast.
Ska till vetrinären imorgon för dom hade ingen ledig tid idag och han kan inte ha ramlat för han bor i en bin cage och den har ingen övervåning hoppas det går att fixa hans ben #7 #8
Alla skriver " uppsök veterinär ", visst uppsöka en veterinär är bra ifall det skulle vara inflammerat, men egentligen så är det bara onödigt med pengar, min ena hamster trillade förut ner för en handduk 1,5 m upp ner på golvet, han haltade och stödjande inte på benet, jag åkte direkt till veterinären dagen efter, det visade sig att han hade stukat benet, men veterinären sa även att om benet hade varit brutet så hade de ändå inte kunnat gjort något då det läker av sig själv, det ända man ska tänka på är att endast ha matskål, vatten, hus och sandlåd, dvs inga grejer han kan klättra på i 2-3 veckor. Men om det blir inflammerat måste du såklart uppsöka veterinär, men jag skriver detta då jag är rädd för att din hamster ändå är över 1 år och de kommer då ev rekommendera att aviliva hamstern, men jag skriver detta då det kommer läka av sig själv ( om det inte blev inflammerat ).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Alltså Fiona - tecken på inflammation är ju rodnad och svullnad, exakt de symtom som TS skriver om. Så ,troligen är benet inflammerat men om det inte är något öppet sår så är det troligen inte infekterat i alla fall.
Men åk in - för att få det kollat och för att veterinären ska kunna ge exakta råd och om eventuell inflammatorisk behandling eller smärtlindring kan ges.
#11 Ja, jag vet, jag skrev att " är benet troligtvis inflammerat måste TS åka in ". Jag sa aldrig att hon inte skulle åka in om det var inflammerat.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Tack alla som svara var hos vetrinären igår och dom viste inte riktigt vad det är men dom tror kanske det är inflammation jag fick antibiotika som jag ska ge han i 10 dagar så hoppas det blir bättre med benet :)
Lycka till!;)
Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com
#13 Vi håller tummar och tassar här hemma för att det ska bli bra! :)
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com