Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1800 ggr
majalove
0

Hur tidigt kan man para henne?

kan man para en hamster hona som är 2½ månad gammal? om inte, varför? vad kan hända? för jag tänker i naturen får dom väll ungar tidigt?

Jag ändrade din rubrik så att man lättare kan förstå vad inlägget handlar om. Tänk på detta. / Bella, Medarbetare på hamster.ifokus

MariaG
0

Minst 4 månader måste honan vara, då hamstern är vuxen.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

elvissspringsteen1
0

dom kan ju få ungar tidigare än 5månader (som i de fria) men de är ju stor risk för honan att få ungar när hon inte växt färdigt. det är nog många ute i de fria som stryker med pga att dom är för unga. Så man ska para absolut tidigast vid 4månader men de som är rekomenderat är 5månader. Om man vill vara på den säkra sidan.

MickiRosa
1

Det som kan hända om en ung hona får ungar för tidigt, är att hon kan: få förlossningskomplikationer pga att hon inte har vuxit klart, det kan tex fastna en unge som inte kommer ut.

Om honan klarar förlossningen, kan hon vara för omogen att förstå vad hon ska göra med ungarna och antingen äta upp dom eller strunta i dom.

Min erfarenhet säger mig oxå att honan stannar i växten och utvecklas inte som hon ska.

Det låter kanske brutalt så som jag uttryckt mig, men att avla på hamstrar är inte bara myspys och gullegull. Det kan hända otäcka saker och man får vara beredd på det. Det är ju ändå liv det handlar om.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Imasy
0

Kan och kan, jo, man kan para henne. Men man bör inte göra det pga alla dessa risker som finns.

Så vill du para henne så tycker jag du kan vänta iallafall minst 2 månader till, då hinner hon växa till sig och jag tror att både honan och du har allt att vinna på att du väntar lite.

#3 Har radat upp många bra skäl till att vänta tycker jag :)

Gasoline
0

Dessutom är det viktigt att skriva att honan inte heller får vara för gammal, minns ej åldern. Men om honan är för gammal så har bekenet stelnat och hon kan dö vid förlossningen. Visst va det så? Rätta mig gärna om jag har fel, och lägg gärna till maxålder, för det va så länge sedan jag va aktiv inom hamstervärlden

MariaG
0

Honan bör inte vara mer än 1 år. Det är vad jag har hört.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

MickiRosa
0

Första kullen bör tas innan 6-7 månader

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

kajsa08
0

# Instämmer, max 7 månader annars stelnar bäckenet och honon kan inte föda normalt.

Curlys
1

Jorbruksverkets regler säger att en hona måste vara minst 3månader. Men eftersom en hamsterhona inte riktigt är mogen för ungar vid den åldern så säger SHF att en hamsterhona ska vara 4månader gamal när hon paras.

Har skrivit en del fakta om avle på min sida.. www.annashamstrar.zoomin.se Gå in på Fakta och sen avel.

Gasoline
0

#9 Jätte bra, tack för den kompliterande informationen.

natalie01
0

Varför kan man inte para en guldhamster när den är två månader. Jag jorde det med min förra hamster hon mådde hur bra som helst.?

Fiona1234
0

#11 En hamster räknas som vuxen vid 5 månaders ålder, därför är 5 månader rekommenderat. 2 är alldeles för tidigt, 8 veckor liksom…

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
1

Mina bebisar blev precis åtta veckor, det skulle absolut aldrig falla mig in att para min hona vid den här åldern. Du, TS, bör inte para din hona vid en sån tidig ålder som 2 månader precis som alla andra redan sagt i tråden.  👍

Om man ska ta kull på sina djur borde man kolla upp information innan man gör det så man är säker på att allt går rätt till. :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

SandraKtm
0

Ja asså man kan ju fråga varför inte para en hamster när hon är två månader. Varför inte föda ut en unge när du själv är/var 13 14 år kan du också fråga dig själv. Alltså en hamster är inte vuxen vid två månaders ålder, och jag tycker inte att man ska ifrågasätta varför man inte kan para ändå, även fast det kanske skulle fungera i praktiken så är det av många anledningar fel.

Sandra och hamstern Memkis:)

Imasy
0

TS hamster är nog inte ens i livet längre med tanke på att tråden är snart fyra år gammal 😉

natalie01
0

Vad händer om man parar en hamster vid 2 månader

Fiona1234
0

Det händer väl inget speciellt… Men kan väl ge vissa konsekvenser, tex att mamman dör då hon är för ung eller att hon inte orkar med ungarna och äter upp dom.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

BlackandBlue
0

#16 då hon inte växt klart kan det ge komplikationer vid födseln, tex att ungarna inte kommer ut för att hon inte växt klart!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

SandraKtm
0

#16 mamman blir till största sannolikhet utsatt för mycket lidande eftersom hennes kropp inte har utvecklats tillräckligt mycket än för att föda ungar!

Sandra och hamstern Memkis:)