Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1373 ggr
[eevie Z]
14

Djuraffären förvånar!

Idag var mamma och jag på Arken Zoo på Svågertorp i Malmö och jag blev jätteförvånad över att de inte hade några guldhamstrar alls. De hade råttor, chinchillor, dvärghamstrar, ökenråttor osv. Men inga guldhamstrar så jag frågade om de hade dem någon annan stans och blev superförvånad av svaret jag fick. såhär sa dem:

"Vi har inga guldhamstrar inne pga alla sjukdomar som går runt just nu. Vi letar just nu efter en privat uppfödare vi kan samarbeta med då det är mindre risk att få sjuka hamstrar därifrån. Men tills dess kommer vi inte att sälja några guldhamstrar."

Jag var superförvånad… Man kan ju faktiskt säga att de har tagit sitt ansvar, eller?

Zakaraa
0

Av ren nyfikenhet men vad är det för sjukdomar som går runt för guldhamstrarna?
På butiken jag precis avslutat min arbetsträning på fanns det två guldisar varan en sålder för några dagar sedan så det kan vara bra att veta vad det är så jag kan tala om för dem hur det ligger till.

Jag tycker det låter riktigt bra att de inte tar in guldhamstrar, synd att de tar in djur över lag dock men det är ett steg på rätt väg.
Tyvärr kan det möjligen gå en sjukdom för råttor också så jag undrar om de är medvetna om det också.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fialialej
0

Ja det låter ju faktiskt helt ok. :) Känns spontant som att arken zoo är väldigt bra med just ansvar (jag har fått det intrycket).

"På natten är alla katter svarta"

[eevie Z]
0

#1 Han jag pratade med nämnde vårtsvans och papova. Det var mestadels papovan jag oroade mig för, mestadels för att jag inte vet sådär jättemycket om vårtsvans :P Papovan som jag har förstått är en sjukdom/virus som kan ta upp till 7 månader innan man ser symtomen.

#2 Ja det tycker jag med. Min förra hamster var därifrån, mamma köpte honom för 4 år sedan i födelsedagspresent åt mig. Och han var superlätt att hantera och kela med. Han var mycket pigg hela tiden :) Så själv upplevde jag inte några problem då.

aekitsune
0

Riktigt bra! Skönt att en djuraffär äntligen tänker på något annat än pengar :)

Tycker djuraffärer borde samarbeta med uppfödare och bara vara en "mellanhand". De kan få betalt, en viss procent av kostnaden för att göra det..

http://aekitsune.blogg.se

Zakaraa
0

#2 Tyvärr så finns det arken som också är riktigt dåliga. Det beror helt på vem det är som äger butiken. Arken Zoo är endast en kedja varpå det är individuellt ägande under namnet.
Vissa är superbra, andra är bra medan vissa kan vara katastrofalt dåliga.

[eevie Z]
0

Jag gillar iaf denna butikens ägare då :)

har inte varit i några andra djuraffärer i Malmö, men det skulle isf bara vara för att se hur det ser ut med djuren och så, inte för att köpa.

Själv fortsätter jag jakten på den perfekta hamstern, har blivit kär i vita guldhamstrar så vill hitta en vit LH hande :)

Zakaraa
2

#6 Du har inte funderat på att vända dig till en uppfödare?

[eevie Z]
0

#7 Jo absolut jag håller utkik överallt!

Ebbzenbabbzen
0

Har också sett det! Man blir så glad när affären vet att det går sånna sjukdomar! Det är riktigt bra tycker jag!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

CupcakeGod
1

På Svägertorp har dom alltid varit väldigt noga med att ta hand. De informerar även djurköparen om ansvaret som djurägare, skötsel och vad du ska göra när djuret blir sjukt. 

Dessutom måste man skriva på lite papper innan man köper ett djur. Det är verkligen bra. 

Arken Zoo i Toftanäs är ännu bättre. Världens trevligaste djuraffär.

Fialialej
0

#5 Fast att det är en kedja är ju inte så "bara". Det gör ju att det finns ett visst ansvar att sköta sig för att representera namnet på ett bra sätt, till skillnad från enstaka butiker som bara har ansvar för sig själv. Så nån funktion tror jag ändå att det fyller. 
Men sen finns det ju idioter överallt så det klart att det finns risk att vissa inte sköter sig.

"På natten är alla katter svarta"

Zakaraa
0

#11 Jag kan inte tycka det är så stor skillnad på att äga en butik under ett kedjenamn och äga en helt fristående butik, det märks om man faktiskt tittar på butikerna. Det enda som händer om man ingår i en kedja är att man får mycket mer reklam för sin butik.

En helt fristående butik här i stan tar exempelvis inte in djur alls pga att det är rent av djurplågeri när det handlar om grossisthandeln medan i en stor kedja finns det alltid djur och majoriteten är från just grossist.