Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 871 ggr
ebbamedruby
0

Vilket skulle vara bäst att gräva i?

Jag har planer på att fixa en grävlåda till Ruby där hon kan gräva gångar och sånt. Då har jag tänkt på tre olika saker;

1. Vanlig blomjord, ekologisk och giftfri och sånt så klart.

2. Sand. Vid närmre eftertanke kanske det är det sämsta alternativet, jag har ingen aning.

3. Torv.

Vilket tror ni hamstern skulle uppskatta mest? :D

ebbamedruby
0

Woops, satte i fel kategori… Någon får gärna flytta om de vill.

Frosstis
1

Torv eller blomjord :) Kanske enklare att köpa jord i småpåsar än att köpa en stor bale torv :p

BlackandBlue
0

jag testade en låda jord i lekhagen, det var inte alls uppskattat till annat än toalett! :s

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ebbamedruby
0

#2 hm… okej tack :D

#3 vad synd… men det är ju olika från hastar till hamster. jag kanske kan köpa lite jord och se.

Whippetgerbilen
0

Jag tror på torv!!

Dogs is my world ♥

Elin-Li
1

Jag vet att många har typ silad sandlådesand som de köper på typ rusta kanske?!?

Vissa har provat med blomjord och det har funkat. Tänk på att byta det ofta då blomjord oftast är fuktigt och då kan mögla.

Jag tror det bästa alternativet är torv. Det är ju (nästan) torr jord blandat med lite Sand. Jag skulle själv ta det då jag inte slipper oroa mig över att det skulle vara smutsigt eller bakterier i (sandlådesand, den är oftast inte rengjord) eller att hamstern blir blöt, kall och förkyld (då blomjorden är fuktig)

// Elin-li, 

[etsan]
0

#6 dock går inte Sand att geäva i :/

Elin-Li
0

#7 sant

// Elin-li, 

Ellenwik
0

Jag använder just nu blomjord och det är väldigt uppskattat! Risken för att hamstern skulle bli våt och förkyld av att gräva i blomjord är nog lika med noll.

Har även testat orkidéjord. Både orkidéjorden och blomjorden var lika uppskattade men eftersom orkidéjorden var något dyrare, är blomjord snäppet bättre! Torv har jag inte testat men av vad jag har hört om det verkar det också vara toppen :)

===

BlommaHälsningar från oss Blomma

ebbamedruby
0

Tack för alla svar!

hikaru
0

torvmix skulle jag säga. Mina dvärgar älska det.

//Sara

hikaru.se

hikaru
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flicka tittar fram :)

//Sara

hikaru.se

ebbamedruby
0

#12 hahahahahhaha naaaw!