Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 2116 ggr
Emmaslindh
5

Recept på egna gnagstänger!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev här i ett annat inlägg om att jag gör egna gnagstänger efter att ha hittat en LARV i en gnagstång från Kräcker. Var några som tyckte jag skulle lägga in mitt recept i en tråd då flera säkert var intresserade av att veta hur man gör! 

Jag följer aldrig ett riktigt recept, utan gör mest  på improvisation, men här är iaf min grund som jag använder. 

Du behöver

2 msk vetemjöl 

2 dl Havregryn 

2 dl valfri innehåll (fröblandning, torkade grönsaker, vad eran hamster nu tycker om…) 

Vatten 

stång (ex. från tidigare gnagstång) 

Gör såhär: 

sätt ugnen på 150 grader 

Blanda mjöl, havregryn samt valfri ingrediens i en skål. Tillsätt lite vatten i taget, blandningen ska vara ganska "hård och degig" och får inte bli för lös! Blir den för lös så tillsätt extra mjöl och/eller havregryn. 

Knåda fast degen runt stången, lägg på en plåt (med bakplåtspapper på) och ställ in i ugnen i 10-20 min (beror på hur satsen är från början, så bra om man håller lite koll!) 

OBS! Återanvänder du en stång kan det vara bra att ta bort plast upphänget, brukar inte vara så svårt att ta loss och sätta fast igen! :)

Frivilligt att göra, om man ibland vill att ens sötnos ska ha det lite extra gott, är att koka vatten, sen blanda 1 tsk honung och 2 dl vatten och "stryka" över pinnarna, men som sagt frivilligt! Om du vill ha mindre honung så är det bara att ha mer vatten :) 

KLART! :) 

Ladda gärna upp era versioner av receptet :)

❤️ Älskade husdjur 

ebbamedruby
1

Kul! Ska göra det när min djuraffärskräcker är slut.

Dominic340
0

Blää hittade du en vidrig larv i kräckern >_< jag skulle dött på kuppen om jag hitta ett sånt kryp…det "enda" jag hittat i maten var en skalbagge å det var illa nog! Usch å fy!

Hoppas din hamster uppskattar knäckern :)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

BlackandBlue
0

jag har med hittat en larv en gång, det kan uppkomma när djuraffären förvarar dem på ett ställe som är lite varmare!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Emmaslindh
0

#2 Japp det var vidrigt! Usch och fy.

Jo hon älskar dom! ^^ 

#3 Yes i know, därav väljer jag att inte köpa dom! :)

❤️ Älskade husdjur 

Dominic340
0

#3 ISCH!!! 🤮

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

The Idizen
0

Åh tack! Ska testa i morgon!

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Emmaslindh
0

#6 gör så! 😃

❤️ Älskade husdjur 

The Idizen
0

Kan man ha dom inne alltid, eller hur ofta ska man ha dom inne? 😃

Emmaslindh
0

#8 beror lite på vad man väljer att ha i och hur fort ens hamster slukar dom :) Har man massa söta, feta och onyttga "lördagsgodis saker" i så kan det ju vara smart att ha den i lite då och då bara :)

❤️ Älskade husdjur 

Frosstis
0

Finns det inte ett annat mjöl man kan använda som är lite bättre ? Majsmjöl .. potatismjöl eller nu vad det finns x)

The Idizen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde mina nyss, det var faktiskt jätte roligt! :D

sarah99
0

#10 tror grahamsmjöl funkar bra … det är i alla fall nyttigare än vanligt mjöl.  

Ska kanske göra någon kräckers själv , tror det blir eget recept men med lite inspiration från detta.😉

Whippetgerbilen
0

Åhh det måste jag prova!😃Cola skulle tycka om det😉

Dogs is my world ♥

Emmaslindh
0

#10 #12 det går med olika, använde vetemjöl för just dessa men brukar som sagt improvisera :) 

#13 gör det! :)

❤️ Älskade husdjur 

[mitzylinnea]
0

Får jag dela denhär? :D Mina råttor älskade dom! 😃

Emmaslindh
0

#15 Gör det du 😛

❤️ Älskade husdjur 

minihamster
0

Vad roligt! Måste nog testa det. :D Såg på djuraffären förut en genomskinlig påse med några majs gnagstänger. Där i var det massa larver. Flera stycken! :b

//Josephine :)

Whippetgerbilen
0

#17 usch och fy.Att inte djuraffärerna märker det..

Oansvariga djuraffärer😡

Dogs is my world ♥

[mitzylinnea]
0

Lite OT När vi endå är inne på äckliga djuraffärer… Jag köpte en sele på en djuraffär, man fick med en liten "plastväska" att ha den i. Grejen va att när ja öppnade den hemma ramlade de ut 3 döda malar o en levande började flyga omkring. De va så himla vidrigt!!! usch, fy och blä! 🤢 P.S Ditt recept vart otroligt uppskattat på råttor i fokus 😃

Whippetgerbilen
0

#19 nej gud va äckligt!Har fått lite skräck för djuraffärer nu!🤢

Dogs is my world ♥

Ebbzenbabbzen
0

Måste testa! Så roligt! Kul när man kan göra det själv!:)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Whippetgerbilen
0

Nu är dom i ugnen ska ta bild på dom sen!🙂

Dogs is my world ♥

The Idizen
0

Jag bakade en kladdkaka häromdagen, i den skulle man ha havre som man typ mixade. Så jag tog mixern och det liknade mjöl väldigt mycket. Funderar på ifall det skulle kunna vara ett alternativ till mjölet? 🙂