Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 787 ggr
L8sson
2013-11-23 23:00
0

Banded

Hej! Nu blev jag nyfiken hur banded fungerar på hamstrar? Som på möss? Att banded är en dominant gen?

VickyF
2013-11-24 04:24
0

Bandat är dominant ja :) Här hittar du hamsterföreningens standard: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/teckningar-1920378

Jag vet inte så mycket om möss, men hos hamstrar måste åtminstone en utav föräldrarna vara bandat för at ungarna kan få teckningen (kan inte vara bärar). En homozygot bandat hamster (BaBa) ger 100 % bandat avkomma.

- Om bandet är helt, brutet (inte kontinuerligt) eller fläckigt beror på slump, inte genetikk.
- Bandat-genen kan påverka öron- och ögonfärg (rosa på öronen och rödt i ögonen)
- Det tilrådes inte att para två bandade hamstrar då bandat-teckningen kan maskera vitmagad (Wh-genen), som ger ögonlös vita ungar i sin homozygota form (WhWh).
- Bandat-genen (Ba/ba) är kopplad med genen för pälslängd (L/l). 

Hoppas jäg kunde hjälpa :)

L8sson
2013-11-24 10:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för information! 

PÅ möss är det också dominant, så jag är mer inne på dominanta gener. Perfekt :) 

Om jag parar två banded möss med samma banded gen så föds det charlies, en övertecknad mus. Har oftast två fläckar över ögonen bara. Och det är inte det jag är ute efter, samma med hamster om jag nu ska köpa in en banded hamster. 

Men då vet jag att jag bara behöver en banded som på möss :)

Whippetgerbilen
2013-11-24 10:30
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en banded hamster,hon heter Cola🙂

Dogs is my world ♥