Kattmat
Hej! Har tänkt att ge min hamster kattmat, så vilka märken är bra? Vi alltså ha blötfoder. Vilken smak ska man köpa? Jag vill bara höra vilka märken som är bra, inte om något närker är dåligt ;)
Ingen :'(
Kan man ge Whiskas?
Du ska inte ge din hamster kattmat, eftersom den som namnet antyder, är anpassad för just katter.
Katter är strikta karnivorer (rena köttätare), medan hamstrar är anpassade till en huvudsakligen växtbaserad föda och skulle därför inte må särskilt bra på kattmat. Precis som en katt skulle må väldigt dåligt om den fick leva på hamstermat.
hälsningar Carl
#3 flera här på iFokus ger sin hamstrar kattmat, då hamstrar också äter kött i det vilda. Det har funkat jättebra, om man köper rätt märke. Hamstrar äter kött, det är därför man ofta ger köttfärs eller kattmat till hamstrar.
#3 förresten, jag vill inte låta otrevlig, men jag vill gärna ha svar från en erfaren hamster ägare.
#4 Hamstrar är förvisso klassade som omnivorer (allätare) då deras föda i det vilda till viss del även består av insekter. Det skulle jag inte direkt kalla för "kött" men det stämmer att de kan tillgodogöra sig animaliskt protein.
Men till skillnad mot katten, som lever endast på animaliskt protein (kött), så behöver hamstern en varierande kost bestående främst av vegetabilier. Att då utfodra den med kattmat, som uteslutande innehåller kött och köttbiprodukter är knappast hälsosamt för en hamster i längden. Men visst, att ge en liten bit kattmat som komplement någon gång ibland går förstås bra, även om jag inte riktigt ser poängen med det.
#5 Om du vill ha tips på bra kattmat, vore det då inte bättre att fråga en erfaren kattägare? 😉
En sak kan jag dock med säkerhet säga:
En hamster är bra mat för en katt 😎
hälsningar Carl
#6 Jag skrev inte att jag skulle mata min hamster med bara katt utan att jag frågade efter kattmat som är lämpligt till hamstrar. Det är bra att ge proteiner m.m. Du verkar inte ha fattat det. Om jag hade frågat efter bra kattmat hade jag frågat på katter.ifokus.se (eller min faster då hon är en erfaren kattägare och är grundare till ett förbund i Irland som går ut på att rädda hemlösa katter). Och förresten, om du ska komma med såna dryga kommentarer så behöver du inte kommentera det, utan hålla det för dig själv. Förresten,skulle en katt kunna kväva på alla ben som finns i hamstern.
Men detta är inte vad denna tråd ska handla om. Skulle någon Medarbetare eller Sajtvärd radera alla kommentarer så att jag kan börja om. Om inte det skulle gå, kan ni radera/låsa tråden så att jag kan skapa en ny tråd isf.
😕
Jag ger inte kattmat men min hamster brukar få smaka på min hunds godis. Brukar välja saker som mest är kött. Sen får han det bara väldigt sällan. Och i små bitar. Jag skulle däremot rekommenda något hårt istället för blötmat. Lika bra att passa på att tillgodose lite gnagbehov i mat. Då får man två flugor i en smäll :) håll bara kolla på saltinnehållet och att du inte ger ofta. Vad ger du för basfoder? För att tillgodose proteinbehovet kan man även ge bönor och broccoli. Det finns förresten frystorkat kött i djuraffärer, tror lonely planet har, som jag tror inte innehåller massor av salt. Det kan du kanske prova? Finns för både hund och katt för jag inte minns fel. Har ingen katt så har inte jätte bra koll på katt.
Anna och taxen Max
Jag har ingen erfarenhet av kattmat men vet att hundmat funkat toppen för mina gerbiler (En med knappt något salt alls)!
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
#9 Tack, det var ju jättesmart 👍 #10 Vad bra, tack!👌