rö bö gul?
Jag vet om rö gul (= Honey) och bö gul, men hur ser en rö bö gul hamster ut? Någon som har bilder eller länk til bilder? Och skulle det kunna kallas "bö honey"?
Alltså: bb pp ToTo/ToY. Rust, cinnamon och yellow.
Bläddrar du ner lite här ser du en brunörad honey :)
Åh, vilken vacker kille! Tack så mycke, Ronja :) Varför är han inte vit på magen? Gul, rost och cinnamon ger ju vilttecknat var för sig, och han har jo halvmånar och hätta?
Hur menar du? :) Honey har inte vita magar! :) Det har ingen hamsterfärg. :) Ifall hamstern är bandad m.m så kan de ju ha vita magar men inte annars, jo hahah om de är vita då. 🤪
Gula hamstrar har halvmånar och hätta. Och en honey är ju en rödögd gul. Så denna har det också. :)
#3 Tror jag förstår vad du menar, de vilttecknade har ju samma "naturvita" färg på magen som på halvmånarna, om de inte är umbade. ;-)
Hamstrar med vita magar är: Dominant spot och vitmagade mfl.
Väldigt länge sedan jag såg en Gul hamster med bra svärta, den sista hamstern jag såg som var en väldigt bra representant för denna underbara färg var en korthårig hane som satt på en zoobutik i STHLM, ångrar att jag inte fotade honom.
Två Cinnamon som utövar syskonkärlek.
#5 ja precis, "naturvit".
Värför ger inte en kombination av tre viltteknade färggener (bb, pp, ToY/ToTo) utan inblanding av self-färg (aa, ee) en hamster med ljus mage? Som dom två (underbart söta!) cinnamonungarna, dom har ljusa magar. Opossums Ivar på fotot i #2 verkar ju ha samma färg på magen som på kroppen övrigt, men han är ju vilttecknat (vilket framgår från hans ljusa halvmånar och mörka hätta).
Är det endast beroende på att han är umbrous? Jag trodde umbrous gav mörka hårtoppar, så hamstern typ ser ut som den har en grå "sotlag" i pälsen? Ivar är ju mer orange.
#6: Umb gör att de vita partierna förändras också och kan bli exempelvis mörkgrå på en normalfärgad, mer rödodange på en rost osv.
Såhär blir exempelvis en rost i kombination med umb:
http://migrated.ifokus.se/uploads/f52/f52dbf8aaa7d4efae5ac6c64a97210a1/110114-001.jpg
Umb i kombination med creme ger det en ännu mer drastisk förändring.
#6 bb är ju rost, men bb är brunörad. För en rost är en brunörad normalfärgad. Så bara för att det står bb i en genotyp betyder inte det att färgen hamstern har är vilttecknad. :) Det gäller även pp, för cinnamon är en rödögd normalfärgad.
Ivar för den delen är inte vilttecknad, utan gulbaserad. Gulbaserade färger har hätta, kindteckningar, halvmånar m.m. Även den mörkgrå/letal baserade kategorin. Men de är inte heller vilttecknade. :)
Sen har jag för mig att på gulbaserade hamstrar så är magfärgen samma som underfärgen. Och underfärgen på en gul/honey mm. hamster är inte naturvit. Dock kanske gul/orange/vit. :) En speciell nyans. Men umb:en på Ivan tillför nog en lite mörkare färg på magen, ja :)
Hoppas du förstår vad jag menar. ^^