Hamster iFokus

Hamster

Etikettdvärghamster
Läst 932 ggr
Wezza
2013-11-17 21:19
0

Köpa hamster

Det är så här att jag tänkt på att köpa en hamster ett bra tag nu, och har då bara lite frågor till er här som jag hoppas ni kan svara på 🙂

1. Vad är bäst? En eller två?

2. Om två, vilket/vilka kön?

3. Om två, bör dom vara jämn gamla?

4. Är 14år, kan jag köpa hamster själv, eller måste jag ha med min mamma? 

5. Kan man ta bussen hem, eller är det bättre med bil?

Kan ju tillägga att det är en Dvärghamster jag ska köpa isåfall. Har tidigare haft en Guldhamster hane.

Tack för svar 🙂

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

• Redigerat 2021-06-06 10:24 av Herveaux
Frosstis
2013-11-17 21:23
0

1. Vad är bäst? En eller två?

2 dvärghamstrar ska de vara om det inte är så att de inte funkar med andra dvärgisar ! Kineser ska helst leva ensamma men vissa funkar med kompis !

2. Om två, vilket/vilka kön?

Båda funkar lika bra (samma kön)

3. Om två, bör dom vara jämn gamla?

Spelar ingen roll men det är bra att ha jämngamla ifall en skulle va gammal och dö så blir den lille ensam!

4. Är 14år, kan jag köpa hamster själv, eller måste jag ha med min mamma? 

De flesta uppfödare vill att mamma ska vara med

5. Kan man ta bussen hem, eller är det bättre med bil?

Bil är väl såklart lättare och snabbare och tystare men buss funkar också bra :) Stoppa in i jackan bara

ebbamedruby
2013-11-17 21:25
0

1. Vad är bäst? En eller två? Om du ska ha dvärghamster är det alltid 2, som det faktiskt är lag på.

2. Om två, vilket/vilka kön? Det vet jag däremot inte! Tror man ska ha samkönade dock.

3. Om två, bör dom vara jämn gamla? -

4. Är 14år, kan jag köpa hamster själv, eller måste jag ha med min mamma? Du kan köpa en hamster själv, men jag rekommenderar att ta kontakt med uppfödare istället för djuraffär. Sedan bör du prata med din mamma innan om utgifter, t.ex vid akut veterinärbesök.

5. Kan man ta bussen hem, eller är det bättre med bil? Bil är nog att föredra, men så länge det inte blåser på din hamster så tror jag det är okej. Dock kan de ju bli stressade av mycket ljud, så jag skulle ta bil.

Gerro
2013-11-17 21:26
0

1. Det beror på vad för hamster du ska ha. Guldhamster SKA vara ensamma då dom dödar varandra annars. Dvärghamstrar som campbell eller vintervit ska gå två och två.

2. Hane + hane, eller hona + hona. Annars får du ungar ;)

3. Antingen ur samma kull, eller en äldre med en unge. Vet inte hur det är med dvärghamstrar då jag inte är så insatt :)

4. Hos uppfödare måste din målsman godkänna. Men det beror på då olika uppfödare har olika åldersgränser. Men om du är under 18 så kommer uppfödaren troligen vilja prata med dina föräldrar.

5. Du kan säkert ta bussen, men om det är kallt ute så se till att ha den i t.ex en väska eller något så att det inte drar på hamstern.

Jag är somsagt inte så insatt i dvärghamstrar men det finns säkert någon lite bättre som kan svara på dina frågor. :)

Wezza
2013-11-17 21:53
0

En till fråga, katten och hundarna (en Schäfer å en Papillon) sover med mig i mitt rum, så kan jag ha hamstern/hamstrarna på mitt rum eller ska den/dom ha eget rum om natten?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Frosstis
2013-11-18 16:19
0

Jaa klart du kan ha hamstern i ditt rum :)

Emel
2013-11-18 17:56
0

Jag har dåliga erfarenheter av två dv.hamstrar (rysk.v.v.) tillsammans! Det har enbart varit hane + hona som funkat och det har slutat med två kullar!

Ville bara höja ett varningens finger och överlåter nu till folk med mer kunskap!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

sarah99
2013-11-18 18:27
0

Vet inte riktigt vad andra svarat men kan skriva ändå utifall någon kanske missat något ;)

1. Det är lag på att dvärghamstrar ska vara 2 och 2 så länge inte en individ inte kan leva med andra hamstrar utan att det blir bråk.

2. Hane & hane eller hona & hona annars kan du få ungar.

3. Dem måste inte vara jämn gamla men oftast så funkar det bäst så eller en äldre hamster med en unge. (smartast att köpa syskon)

Och om det nu är så att du köper syskon var noga med att kolla så båda har samma kön för det är lätt hänt att man kan missa att ena är en hona och tvärtom och någon inavel vill vi ju inte ha ;)

4. Dem flesta (vad jag vet) har "åldersgräns" på 18 någon tror jag kan ha 15-16 . Därför är det mest troligt att du måste ha målsmans tillåtelse.

Kolla med din uppfödare om köpvillkoren för just hens hamstrar.

5. Buss går bra men se till så att hamstrarna har det lagom varmt och inte drag (blåsigt). Det är ju förstås smidigare att ta bil.

Så länge inte hundarna stressar hamstrarna eller försöker välta buren så ser jag ingen anledning till att inte ha dem i ditt rum :)