Akut? Öron problem
Hej igen, var ett tagsedan jag var inne och skrev här..
Nu när vi äntligen lyckats bli av med dom envisa parasiterna i magen på Maru-pon så har ett nytt problem uppkommit😮😭..
Hon har någon mörk klump inuti ena örat, ser ut som massa vax eller en torkad sår skorpa, den är mörk nästan svart (torkat blod?) och lite brun och ganska stor. Kan det vara så att hon fått en tumör?? Jag får lov att titta och känna på det, så verkar inte som att det gör speciellt ont. För jag får inte titta på det friska örat.
Hon kliar sig lite, kan hon ha kliat hål på skinnet så det blivit inflamerat?? Detta har uppkommit under dagen igår eller förrgår. Upptäckte detta sent i går kväll. Går oftast igenom båda mina hamstrar (en guldis och en dvärgis, självklart bor dom separerade) varige kväll. Båda äter och dricker och gör sina andra dagliga saker som vanligt.
Idag verkar alla Veterinär kliniker runt om mig (inom rimligt avstånd, kan ju inte åka runt hela Tokyo) vara stängda så kan inte gå dit😭🤪… Jag vill inte åka till ett helt nytt ställe själv (om det nu finns något som är öppet, plus jag måste ringa och beställa tid, och jag är urdålig på det då man måste prata på ett speciellt sätt då), då jag inte förstår såpas mycket Japanska ännu. Vill inte att det blir en massa missförstånd…
Verkligen ingen som vet??
det var mer, skorpigt bubbligt, inte en hel klump… Fast jag fasar för det värsta… Får storma till veterinären I morgon kväll efter skolan, tur att man bor bredvid (måste bli efter skolan, varit mycket sjuk så kan inte missa mer nu)
Har tyvärr ingen aning vad det kan var men jag hoppas det ordnar sig för er! Håller tummarna att det är helt ofarligt.
Hade en dvärghamster med liknande symptom förut, han hade öroninflammation (som pga kliande spred sig till ögat) och efter 1 veckas antibiotika och ögondroppar kur blev han nästan helt frisk igen. Tyvärr utvecklade han en mild snedskalle (det var så jag upptäckte hans infektion först och främst) som han fick leva med, men han verkade helt ostörd av den och levde ett fullt liv på 2 år och 8-9 månader! :)
❤️ Älskade husdjur
Hej igen. Det visade sig att veterinären var nästan helt säker på att Maru-pon har en tumör i högerörat, när vi varder igår kväll, tyvärr. Så jag har lämnade henne hos veterinären idag för ca 20 minutersedan, hon ska genomgå en operation, i värsta fall så ryker hela det högra örat, vilket jag tror kommer hända. Veterinären, tyckte vi kunde prova en operation, då Maru fotfarande är såpas ung och pigg och glad i övrigt. Annars trodde dom inte hon skulle överleva mer än nån månad eller två. Han trodde heller inte hon hade speciellt ont just nu, då hon va så pigg, äter dricker och gör sina behov. Hon såg mycket bättre ut idag, pälsen var len, blank och fin igen. Så min lilla kämpe får sin chans, hon är verkligen min dyraste hamster någonsin men vad gör man inte för sin älskade lilla vän ❤️❤️❤️
Åh lyckatill med er!!
Lycka till! Berätta sen hur det gick.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Hej igen Vi har nu hämtat hem den lilla sprallfian, hon var väldigt pigg😊 Det var en stor tumör dom fick ut ur örat, fast hon fick behålla det😄 Hon verkade vara väldigt glad när vi kom dit för att hämta henne, hon känner verkligen på sig vem som kommer och kom fram nästan direkt när jag stoppade ner handen i transport buren. Hon åt även lite grann. Nu när vi kom hem, så gav vi henne lite protein gelé, som vi har här i Japan och hon blev jätte glad och smaskade nöjt på. Sedan krävde hon några pumpafrön som hon alltid får när hon varit duktig så hon är sig själv precis som vanligt. Vi ska tillbaka till veterinären om ca5 dagar på återbesök, för att dom ska bedöma läkningen inuti örat, och sedan tillbaka igen efter ytterligare ca 5 dagar… Tror hela kalaset kommer sluta på ca 2000- 2500kr men det är det helt enkelt värt, att se henne så glad och förhoppningsvis så blir hon helt frisk. 😀😊😊❤️❤️❤️
#8 Åh vad skönt att allt gick bra! Vad var det för protein gele? :D
Ååh vad kul att det gick bra!!! Ge henne en puss från mig och lycka till :3
#9 svårt att förklara allt står på japanska (kan läsa själv men inte förklara), dom har gelé till alla här utom fiskar tror jag. Väldigt praktiskt på sommaren, då man kan ha den i kylen nån minut eller två så den blir lite kall. Och bra att ge när dom är trötta. Finns massa olika. Vi har med grönsaks smak (grönsaks juice i) frukt, mjölk/ yoghurt m.m. Dom älskar dom😊…
Alltså det verkar vara riktigt duktiga veterinärer där i Japan. Tror inte många här i Sverige skulle ge sig på och operera en stor tumör i örat på en hamster =)
Det är verkligen helt annan attityd hos veterinärerna här än i Sverige, dom ger verkligen djuren sin rätta chans. Det var inte ens snack om att avliva henne, i Sverige hade dom sagt att jag skulle ta bort henne innan vi ens kom dit. Dom hade redan velat det efter parasiterna … Har haft väldigt dåliga erfarenheter av svensk veterinär vård, för det första så är dom i Sverige så hårdhänta och fördomsfulla. Verkligen inget man ser här. Plus att dom är billiga här konstigt nog. Ett vanligt standard besök med medicin för en hamster ligger på ca 200- 250kr och i Sverige kostar samma ca 800kr Jag betalade ca 1000kr idag för operationen, och ca 220kr i går gör besök och medicin så jag bryr mig inte om vad det kostar … Vi har varit hos veterinären nästan varje helg i snart 5 månader nu, pga parasiterna men men, verkar som om vi fått veck dom nu… . Så hon är en väldigt dyr liten tös, fast det är hon värd… Imorgon ska vi iväg och köpa värme dynor till dom att lägga under burarna, så dom håller sig varma i vinter…
#12 Åh vad häftigt! Hamstrarna hade säkert älskat det! :D
Vad skönt att allt gick Bra! Riktig lite kämpe du har