Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 678 ggr
Dominic340
0

behöver tips på youtubefilm...

Som handlar om djur hos grossister, alltså hur det ser ut i lokalerna och hur dhuren behandlas…tänkte använda den å få folk att fundera å tänka sig en extra gång innan de köper ett djur av okänt ursprung(I synnerhet affär) 

Jag vill varna folk t.e.x att sluta handla på djurmagazinet i Katrineholm så att dom inte tkr det e lönt att sälja smådjur/fåglar, stänga ner eller ett ägarbyte som tar hand om djuren bättre om de nu prompt ha djur samt att dom inser att det e fel att handla hos grossister :)

Upp till kamp!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Lamina
0

Någon youtubevideo har jag tyvärr inte på lager (iaf inte någon som är filmad på djur som lever under Svenska eller Europeiska lagar.) Men jag skrev ett inlägg om saken för något år sedan: Att köpa råttor på djuraffär

Där finns också en länk till bilder tagna hos en grossist i Tyskland. Skulle inte påstå att grossisterna i Sverige är mycket bättre. Dessutom importeras många smådjur från grossister utomlands. Visit to a rodent farm

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Frosstis
0

Önskar man skulle kunna spara inlägg på iFokus på något vis. Har sett de bilderna som #1 visat några gånger och ibland behöver jag visa dom fast jag inte hittar dom .. visade nyss mamma de bilderna , har sagt till henne tusen miljarder gånger varför man inte ska köpa från djuraffär men hon har nog fått bättre uppfattning hur det verkligen är nu !

thea_thea
0

#2 man kan ju bokmärka och sen se bokmärken i vänstra spalten :)

Frosstis
0

#3 Jaa .. det tänkte jag ju inte på .. tack !

ebbamedruby
0

#1 usch vad hemskt, blev lite tårögd som jag inte brukar bli :( stackars djur, särskilt femte bilden..

Lamina
0

Jag har kollat runt lite på youtube och hittat några filmer som kan fylla syftet. Särskilt denna, som är från en fullskalig grossist: http://www.youtube.com/watch?v=yyTerL3nCHQ (VARNING! Fruktansvärda levnadsförhållanden och t.o.m. en gaskammare förekommer i videon.) Problemet är att alla tycks komma från företag och personer som föder upp för husbehov i USA.

Nu är det ju så att det ser likadant ut överallt. Reglerna för hur man får hålla smådjur är säkert något bättre här i Sverige och Europa, men målet för grossisterna är detsamma: Att kunna få fram så många djur som möjligt att sälja till sällskap och Foder för att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Och att komma och påstå att "vi har världens strängaste djurskyddslagar" hjälper inte. För även om det vore sant så är det bara att hålla verksamheten i ett annat land så kan man fortsätta stoppa in djuren i så små burar som möjligt för att ha plats för så mycket djur som möjligt.

Men ja… Poängen är att även fast det inte är mycket bättre här tror jag att en video från en grossist i Sverige eller något grannland som vi importerar från skulle passa bättre. Jag ska se vad jag kan hitta. *letar vidare*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Dominic340
0

#1 tack ska kika vidare på det du skrivit :)

#6 Hemskt detta med grossister :( Ska kolla på videon, Gaskammare?! Skämtar du?! Gasar de ihjäl djuren 😕 Stackars oskyldiga djur!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Lamina
2

#7 Jag hittar ingen regel som säger att man inte får diskutera avlivningsmetoder här. Men jag väljer för säkerhets skull att låta bli det just nu. Men jag kan garantera dig att, till skillnad från det mesta annat inom den industrin, så går själva avlivningen väldigt humant till.

Till ämnet. Jag vet inte varför jag gör detta, jag borde egentligen ha städat idag. Men jag har finkammat internet efter information om exakt hur djuren som säljs i Svenska djuraffärer föds upp. Informationen är knapphändig, minst sagt. Det finns såvitt jag vet 2 stora grossister i Sverige, om man inte räknar med den gård i mellansverige som håller runt 700 marsvin och 2-300 kaniner. Det är Imazo och Åkello.

Åkello hittar jag väldigt lite info om. Jag har uppgifter från en bekant som säger sig ha haft praktik där och påstår att det går till på precis samma vis där som på bilderna och i videon. (Inlägg #3 i tråden jag länkade till i #1) Jag har också lyckats gräva fram en gammal artikel som påstår att länsstyrelsen aldrig gjort något besök hos sagda grossist och att det därför inte finns någon dokumentation att tillgå. Jag får gräva djupare i den saken, kanske det finns det nu?

Imazo har jag lite bättre koll på. Samma artikel påstår att den dokumentation som finns hos länsstyrelsen angående Imazo är hemligstämplat då det finns uppgifter däri som kan skada företaget. Det låter ju aningen olycksbådande… 🤔 Det mesta tyder på att Imazo själva inte föder upp, eller endast gör det i liten skala. Många, om inte alla, av deras djur importeras från andra länder. Enligt uppgift ska mycket av den importen ske från Tjeckien. Så jag gav mig ut och letade efter grossister i Tjeckien. Och jag hittade B&B Mice farm

B&B Mice farm är, enligt dom själva, en stor grossist som föder upp gnagare till sällskap och Foder. Dom exporterar djur till stora delar av Europa. Om Det är från just B&B Mice farm som Imazos djur kommer ifrån vet jag inte än. Men jag har verkligen fått upp intresset för detta nu och kommer fortsätta gräva.

Jag måste förresten göra en rättelse. Bilderna jag länkade till i #1 är inte från en grossist i Tyskland. Precis när jag var mitt inne i mitt skrivande insåg jag att bilderna är från en grossist i Holland som jag känt till länge och som faktiskt har diskuterats i tråden jag länkade till i #1; René Bastiaans a.k.a Rebas

I vilket fall, dessa två är lysande exempel på hur grossister ute i Europa (och Sverige är inget undantag) föder upp djur. Och även om det kanske inte är just dessa grossister Imazos djur kommer ifrån så är det iaf en bra bild på hur det troligen ser ut hos vilken grossist det än nu är dom tar in sina djur ifrån.

Nu ska jag faktiskt ta och sätta igång med dendär städningen. Men jag tänker verkligen gräva djupare i dethär. Jag kanske t.o.m. skriver en artikel om det… 🤔

//Lamina